Tyske og italienske dansetrupper opptrådte på adelsgodsene i Böhmen og Morava allerede fra slutten av 1500-tallet, men det var først fra 1720-årene, etter åpningen av Prahas første offentlige teater, at ballett- og operaforestillinger ble vanlig i Tsjekkia. Den romantiske ballett kom sent til landet; i 1850 hadde Sylfiden premiere på Tyl-teateret. Da forløperen for et tsjekkisk nasjonalteater, Interimteateret, åpnet i 1862, ble Václav Reisinger den første ballettmester, og han ble også fra oppstarten i 1883 sjef for Nasjonalteaterets første ballettensemble. Den første fremførelsen av hele Svanesjøen utenfor Russland skjedde i Praha i 1907, da den italienskfødte Achille Viscusi var ballettmester.

Ballettinteressen økte i mellomkrigstiden, og i 1930-årene ble det skapt flere balletter til musikk av samtidskomponister. I etterkrigstiden har russiske koreografer og pedagoger hatt sterk innflytelse på Nasjonalteaterets repertoar. I 1964 ble Balet Praha grunnlagt av koreografene Luboš Ogoun og Pavel Smok og kritikeren Vladimír Vašut. Dette lille kompaniet ble en fornyer av tsjekkisk dansemiljø og virket som et ballettverksted for moderne dans. Etter å ha blitt oppløst i 1970 kom ensemblet igjen i virksomhet fra slutten av 1970-årene under navnet Praha Kammerballett, med Smok som sjef.

Også i Brno har det regelmessig vært fremført ballett siden mellomkrigstiden, da Hladík, Viscusi og Ivo Váňa Psota var knyttet til byens operahus. Psota, som var ballettsjef i flere perioder, også etter den annen verdenskrig, var en av landets fremste koreografer og skapte i 1938 den første versjonen av Prokovjevs Romeo og Julie.

Det finnes i tillegg større og mindre ballettensembler over hele landet, de fleste tilknyttet de lokale offentlige teatre. En rekke folkedansgrupper gir regelmessige opptredener, mest på amatørbasis. Etterkrigstidens fremste tsjekkiske koreograf, Jiří Kylián, som regnes blant verdens ledende, har siden 1968 arbeidet i Vest-Europa, men han har hatt flere oppdrag i Tsjekkia de senere år. Etter 1993 har det vært få forandringer innen tsjekkisk dansemiljø. Det er fremdeles Praha som er sentrum for både klassisk og moderne ballett.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.