Dag Erik Elgin

Faktaboks

Dag Erik Elgin
Født
22. februar 1962
Dag Erik Elgin
Av .

Artikkelstart

Dag Erik Elgin er en norsk billedkunstner. Han er en av sin generasjons mest sentrale norske malere, og har stilt ut ved en rekke norske og internasjonale museer og gallerier. Karakteristisk for Elgins kunstneriske arbeid er en analytisk tilnærming til maleriet og kunsthistorien. I norsk kunsthistorie kan Elgin ses som en overgangsfigur mellom åttiåras maleriske postmodernisme og nittiåras mer teoriorienterte og institusjonskritiske konseptualisme.

Elgins kunst framstår som visuelle refleksjoner over maleriets tradisjon og historie, der særlig den europeiske modernismen er gjenstand for bearbeidelse. Uttrykket inkluderer abstraksjon, tekstmalerier og gjentakelser, eller appropriasjon, av kjente modernistiske verk. Et sentralt utgangspunkt er interessen for kunstinstitusjonelle forhold som arkivering, registrering og presentasjon av kunstverk i samlinger og museer; deres eierskaps- og virkningshistorie, eller utforskningen av særlige maleriske problemstillinger som forholdet mellom figur og grunn i et bilde.

Dag Erik Elgin er utdannet ved Statens kunstakademi (1986–1988) og Kunstakademie Düsseldorf (1988–1990), og har vært professor i maleri ved Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling Kunstakademiet (2010–2016). Teknikken er i hovedsak maleri utført i olje, men også i enkelte tilfeller tusjtegning eller skulptur i ulike materialer. Han har i tillegg en stor tekstproduksjon, og har i flere tilfeller også virket som kurator.

Sentrale verk

Dag Erik Elgin, Balance of Painters (detalj). Foto: Øystein Thorvaldsen
Balance of Painters (detalj)
Av .
Balance of Painters i utstillingen Museumsarbeid, Langaardsalen, Nasjonalgalleriet Oslo 2018.
Museumsarbeid, Dag Erik Elgin 2018
Av .

Flere av Elgins arbeider tar form av maleriserier utført etter en klar formel og innenfor strenge visuelle rammer. Et eksempel er Balance of Painters (2011) som består av 49 malerier, hvert med fire tall malt ved hjelp av sjablong i vertikale rekker. Tallrekkene refererer til den franske maleren og kritikeren Roger de Piles' (1635–1709) system for rangering av sin tids største kunstnere. Foruten å være en visualisering av en forsøksvis kvantitativ kvalitetsvurdering av kunst, kan Elgins tolkning ses som et spill med begrepet om figuren i maleriet, slik det engelske «figure» kan bety både motiv og tall. Serien refererer til den konseptuelle kunstens interesse for repetisjon og samspillet mellom språk, tekst og bilde, og kunstnere som On Kawara, Hanne Darboven og Ed Ruscha.

Balance of Painters var kunstnerens bidrag til den nordiske kunstprisen Carnegie Art Award i 2014, der han vant førsteprisen på én million svenske kroner.

Andre sentrale maleriserier er La Collection Moderne og Originals. I førstnevnte serie benytter Elgin museenes tittelskilt på kjente malerier som motiv, der ulike skrifttyper og bakgrunnsfarger viser til skiftende institusjonelle og politiske forhold disse verkene har vært vist under. Originals er Elgins versjoner/gjentakelser av sentrale modernisters arbeider, som Cézanne, Picasso, Malevitsj og Magritte. Felles for begge serier er en interesse for å kartlegge og visualisere modernismens historiske utvikling.

Innkjøp

Dag Erik Elgin er innkjøpt til en lang rekke offentlige og private samlinger, blant disse Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo; Henie Onstad Kunstsenter; Gemäldegalerie Neue Meister, Dresden; Norsk kulturråd; Oslo kommunes kunstsamlinger; Telenors kunstsamling; Provinzial Kunstsammlung, Hamburg.

Utstillinger i utvalg

  • Double, Kunst-Werke, Berlin, 1993
  • Birkás-Elgin-Maning, Albertinum, Gemäldegalerie Neue Meister, Dresden, 1997
  • Carnegie Art Award, ARKEN Museum for samtidskunst, København, Kunstnernes Hus, Oslo, Victoria Miro Gallery, London, Kópavogur Art Museum, Kungliga Akademien för de fria konsterna, Stockholm, Helsinki Konsthall, 2001/2002
  • Berlin North, Hamburger Bahnhof, Berlin 2004
  • The Ernst Beyeler Obituary Phenomenon, ISH, The Institute of Social Hypocrisy, Paris, 2010
  • Modernism Machine, Henie Onstad Kunstsenter, 2012
  • Carnegie Art Award, Kungliga Akademien för de fria konsterna, Stockholm, 2013
  • Museumsarbeid, Nasjonalgalleriet, Oslo, 2018
  • Et modernistisk punktum, Vigeland-museet, Oslo, 2020
  • In Order of Appearance, OSL contemporary, Oslo, 2020

Eksterne lenker

Litteratur

  • Tone Hansen (red.). Dag Erik Elgin. Mirror falling from the Wall, 2019. Snoeck Verlagsgesellschaft, Köln

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg