DFDS A/S er et dansk rederi grunnlagt 1866 av Carl Frederik Tietgen som Det forenede Dampskibs-Selskab. I 1971 ble  navnet endre til forkortelsen DFDS.

Rederiet driver kombinerte passasjer- og fraktruter med bilferger (DFDS Seaways) og rene fraktruter (DFDS Tor Line) i Nord-Europa (Østersjøen og Nordsjøen). Dessuten turisttrafikk i Københavns kanaler og havneområde. Fergeruter fra Norge er per 2004 Oslo–Helsingborg–København, Kristiansand–Göteborg og Kristiansand–Newcastle, ellers ruter mellom Danmark (København, Esbjerg), Sverige (Göteborg, Helsingborg), Tyskland, Nederland og Storbritannia. Omsetning ca. 5 mrd. danske kr med rundt 4000 ansatte (2003). Eies med 56 % av det danske shippingselskapet Vesterhavet A/S (holdingselskap til rederiet J. Lauritzen).

Rederiets bilferger omfatter bl.a. Crown of Scandinavia (1994; 35 500 brt, ca. 2100 passasjerer), Queen of Scandinavia (1981; 34 100 brt, ca. 1750 passasjerer) og Pearl of Scandinavia (1989; 40 000 brt, ca. 2200 passasjerer); tidl. ferjer har vært bl.a. Kong Olav V og Prinsesse Margrethe.

DFDS ble dannet ved sammenslutning av tre andre dampskipsselskap, som til sammen stod for størsteparten av dansk innenriks- og utenrikstrafikk. Rederiet drev linjefart i Østersjøen, Nordsjøen, Middelhavet, Svartehavet og til Nord- og Sør-Amerika, fra rundt 1900 til midt i 1930–årene bl.a. passasjertrafikk (hovedsakelig av emigranter) til USA (Scandinavian-American Line). Innenriksfarten ble avsluttet rundt 1970 og linjefarten i Middelhavet og til Amerika i 1980-årene. Samtidig kjøpte DFDS opp flere passasjer- og fraktrederier: svenske Tor Line 1982, Fred. Olsens nordsjølinje 1999 og litauiske Lisco og norske Lys-Line (linjefart på Nordsjøen) etter 2000. Til 2000 drev DFDS også landbasert dør-til-dør-transport (Dan Transport).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.