DFDS A/S er et dansk rederi grunnlagt i 1866 av Carl Frederik Tietgen som Det forenede Dampskibs-Selskab. I 1971 ble navnet forkortet og endret til DFDS.

Rederiet driver kombinerte passasjer- og fraktruter med bilferger (DFDS Seaways) og rene fraktruter (DFDS Tor Line) i Nord-Europa (Østersjøen og Nordsjøen). Dessuten turisttrafikk i Københavns kanaler og havneområde. Fergeruter fra Norge er per 2004 Oslo–Helsingborg–København, Kristiansand–Göteborg og Kristiansand–Newcastle, ellers ruter mellom Danmark (København, Esbjerg), Sverige (Göteborg, Helsingborg), Tyskland, Nederland og Storbritannia. Omsetning cirka fem milliarder danske kroner med rundt 4000 ansatte (2003). 56 prosent av selskapet eies av Vesterhavet A/S (dansk holdingselskap til rederiet J. Lauritzen).

Rederiets bilferger omfatter blant annet Crown of Scandinavia (1994; 35 500 bruttotonn, cirka 2100 passasjerer), Queen of Scandinavia (1981; 34 100 bruttotonn, cirka 1750 passasjerer) og Pearl of Scandinavia (1989; 40 000 bruttotonn, cirka 2200 passasjerer); tidligere ferjer har vært blant annet Kong Olav V og Prinsesse Margrethe.

DFDS ble dannet ved sammenslutning av tre andre dampskipsselskap, som til sammen stod for størsteparten av dansk innenriks- og utenrikstrafikk. Rederiet drev linjefart i Østersjøen, Nordsjøen, Middelhavet, Svartehavet og til Nord- og Sør-Amerika, fra rundt 1900 til midten av 1930-årene blant annet passasjertrafikk (hovedsakelig av emigranter) til USA (Scandinavian-American Line). Innenriksfarten ble avsluttet rundt 1970 og linjefarten i Middelhavet og til Amerika i 1980-årene. Samtidig kjøpte DFDS opp flere passasjer- og fraktrederier: svenske Tor Line i 1982, Fred. Olsens Nordsjølinje i 1999, litauiske Lisco og norske Lys-Line (linjefart på Nordsjøen) etter 2000. Til 2000 drev DFDS også landbasert dør-til-dør-transport (Dan Transport).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.