København, dansk rederi grunnlagt 1866 av Carl Frederik Tietgen som Det forenede Dampskibs-Selskab, 1971 navneendring til forkortelsen DFDS. Rederiet driver kombinerte passasjer-/fraktruter med åtte bilferjer (DFDS Seaways) og rene fraktruter med rundt 55 skip (DFDS Tor Line) i Nordeuropa (Østersjøen og Nordsjøen). Dessuten turisttrafikk i Københavns kanaler og havneområde. Fergeruter fra Norge er per 2004 Oslo–Helsingborg–København, Kristiansand–Göteborg og Kristiansand–Newcastle, ellers ruter mellom Danmark (København, Esbjerg), Sverige (Göteborg, Helsingborg), Tyskland, Nederland og Storbritannia. Omsetning ca. 5 mrd. danske kr med rundt 4000 ansatte (2003). Eies med 56 % av det danske shippingselskapet Vesterhavet A/S (holdingselskap til rederiet J. Lauritzen).

Rederiets bilferger omfatter bl.a. Crown of Scandinavia (1994; 35 500 brt, ca. 2100 passasjerer), Queen of Scandinavia (1981; 34 100 brt, ca. 1750 passasjerer) og Pearl of Scandinavia (1989; 40 000 brt, ca. 2200 passasjerer); tidl. ferjer har vært bl.a. Kong Olav V og Prinsesse Margrethe.

Historikk. DFDS ble dannet ved sammenslutning av tre andre dampskipsselskap, som til sammen stod for størsteparten av dansk innenriks- og utenrikstrafikk. Rederiet drev linjefart i Østersjøen, Nordsjøen, Middelhavet, Svartehavet og til Nord- og Sør-Amerika, fra rundt 1900 til midt i 1930–årene bl.a. passasjertrafikk (hovedsakelig av emigranter) til USA (Scandinavian-American Line). Innenriksfarten ble avsluttet rundt 1970 og linjefarten i Middelhavet og til Amerika i 1980-årene. Samtidig kjøpte DFDS opp flere passasjer- og fraktrederier: svenske Tor Line 1982, Fred. Olsens nordsjølinje 1999 og litauiske Lisco og norske Lys-Line (linjefart på Nordsjøen) etter 2000. Til 2000 drev DFDS også landbasert dør-til-dør-transport (Dan Transport).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.