DBS

DBS ble et kjent og populært merke i Norge allerede i mellomkrigstiden, og på 1960-tallet hadde Øglænds sykler 90 prosent av det norske markedet. DBS-syklene ble regnet for å være av god kvalitet, og det ble i markedsføringen gjort et poeng ut av at produktet var norsk. Bildet er fra 1965. Det er tatt av Rigmor Dahl Delphin (1908-1993), som var ansatt som fotograf i ukebladet Alle Kvinner. Bildet ble antakelig brukt som illustrasjon i bladet. 

Kvinne med DBS-sykkel, 1965 av /digitaltmuseum.no. CC BY SA 3.0
DBS-merke slik det så ut på sykler fra slutten av 1970-tallet. av . CC BY SA 3.0

DBS, forkortelse for Den Beste Sykkel, er et norsk sykkelmerke opprinnelig produsert av Jonas Øglænd i Sandnes, men er i dag eid av Cycleurope.

Faktaboks

Også kjent som

Den Beste Sykkel

DBS-navnet kom til under en navnekonkurranse arrangert av Jonas Øglænd i 1932. Der hadde man produsert og solgt sykler siden 1890-årene. Hovedproduktet hadde frem til da vært sykler av det amerikanske merket «The World», men nå ønsket man å utvikle en egen merkevare. Det var den tolv år gamle Knut Johansen som hadde vinnerforslaget. Produksjonen av DBS-syklene foregikk først i Jonas Øglænds eksisterende fabrikklokaler i Sandnes sentrum, men selskapet hadde stor vekst og ekspanderte inn i flere ulike fabrikkbygg rundt bykjernen. I 1972 ble imidlertid hele sykkelproduksjonen samlokalisert i et nytt og etter datidens standard meget moderne anlegg på Kvål sør for byen.

DBS ble et kjent og populært merke i Norge allerede i mellomkrigstiden. Jonas Øglænd var landets største sykkelprodusent allerede da, men særlig etter andre verdenskrig vokste markedsandelen til selskapet. På 1960-tallet var denne oppe i 90 prosent av det norske markedet, og så sent som ved inngangen til 1980-tallet lå markedsandelen fremdeles på 80 prosent. Alt dette var riktignok ikke DBS-sykler fordi enkelte forhandlere solgte Øglænd-sykler under andre navn, men DBS var det klart mest solgte sykkelmerket i Norge på denne tiden. DBS-syklene ble regnet for å være av god kvalitet, og det ble i markedsføringen gjort et poeng ut av at produktet var norsk.

Jonas Øglænd utviklet et knippe DBS-modeller som i dag har nærmest ikonisk status. Blant de mest kjente i dag kan vi nevne ungdomsmodellene Crossmaster, Apache og Tomahawk – som alle hadde motorsykkelestetikk med banansete og gjerne en stor girspake på rammen – samt de meget populære Kombi-modellene. Sistnevnte var opprinnelig laget for å lett kunne ta med i bagasjerommet på bil, og kunne derfor fås med delbar ramme. DBS syklenes status som designprodukt og det at syklene har god holdbarhet, bidrar til at DBS-sykler fra Jonas Øglænd-tiden fremdeles selges i stort monn på det norske bruktmarkedet.

I 1989 kjøpte Varner-gruppen hele Øglænd-konsernet, men etter kort tid solgte de sykkelproduksjonen videre til svenske Monark, som i dag er eid av Cycleurope. Økt konkurranse fra utlandet (spesielt fra Taiwan) gjorde at fabrikken på Kvål ikke lenger var lønnsom, og i år 2000 ble produksjonen i Norge lagt ned.

DBS-sykler selges fremdeles her til lands. Cycleuropes kontor i Oslo står for blant annet produktutvikling, markedsføring og salg av DBS-sykler, men hele produksjonen foregår nå utenlands.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Jonasen, Jonas Schanhe, Jonas Øglænd gjennom 100 år, Jonas Øglænd AS, 1968
  • Jøssang, Lars Gaute, «Då idyllen brast – Sandnes og Øglænd i nyliberalismens tid», i Arbeiderhistorie 2012, Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek
  • Rabben, Magne Brekke. Sykkelens historie i Norge. Museumsforlaget, 2017

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg