Kvinne med DBS-sykkel, 1965

DBS ble et kjent og populært merke i Norge allerede i mellomkrigstiden, og på 1960-tallet hadde Øglænds sykler 90 prosent av det norske markedet. DBS-syklene ble regnet for å være av god kvalitet, og det ble i markedsføringen gjort et poeng ut av at produktet var norsk. Bildet er fra 1965. Det er tatt av Rigmor Dahl Delphin (1908-1993), som var ansatt som fotograf i ukebladet Alle Kvinner. Bildet ble antakelig brukt som illustrasjon i bladet.

DBS-merke slik det så ut på sykler fra slutten av 1970-tallet.
DBS-merke slik det så ut på sykler fra slutten av 1970-tallet.
Lisens: CC BY SA 3.0

DBS, forkortelse for Den Beste Sykkel, er et norsk sykkelmerke opprinnelig produsert av Jonas Øglænd i Sandnes, men er i dag eid av Cycleurope.

Faktaboks

Også kjent som

Den Beste Sykkel

DBS-navnet kom til under en navnekonkurranse arrangert av Jonas Øglænd i 1932. Der hadde man produsert og solgt sykler siden 1890-årene. Hovedproduktet hadde frem til da vært sykler av det amerikanske merket «The World», men nå ønsket man å utvikle en egen merkevare. Det var den tolv år gamle Knut Johansen som hadde vinnerforslaget. Produksjonen av DBS-syklene foregikk først i Jonas Øglænds eksisterende fabrikklokaler i Sandnes sentrum, men selskapet hadde stor vekst og ekspanderte inn i flere ulike fabrikkbygg rundt bykjernen. I 1972 ble imidlertid hele sykkelproduksjonen samlokalisert i et nytt og etter datidens standard meget moderne anlegg på Kvål sør for byen.

DBS ble et kjent og populært merke i Norge allerede i mellomkrigstiden. Jonas Øglænd var landets største sykkelprodusent allerede da, men særlig etter andre verdenskrig vokste markedsandelen til selskapet. På 1960-tallet var denne oppe i 90 prosent av det norske markedet, og så sent som ved inngangen til 1980-tallet lå markedsandelen fremdeles på 80 prosent. Alt dette var riktignok ikke DBS-sykler fordi enkelte forhandlere solgte Øglænd-sykler under andre navn, men DBS var det klart mest solgte sykkelmerket i Norge på denne tiden. DBS-syklene ble regnet for å være av god kvalitet, og det ble i markedsføringen gjort et poeng ut av at produktet var norsk.

Jonas Øglænd utviklet et knippe DBS-modeller som i dag har nærmest ikonisk status. Blant de mest kjente i dag kan vi nevne ungdomsmodellene Crossmaster, Apache og Tomahawk – som alle hadde motorsykkelestetikk med banansete og gjerne en stor girspake på rammen – samt de meget populære Kombi-modellene. Sistnevnte var opprinnelig laget for å lett kunne ta med i bagasjerommet på bil, og kunne derfor fås med delbar ramme. DBS syklenes status som designprodukt og det at syklene har god holdbarhet, bidrar til at DBS-sykler fra Jonas Øglænd-tiden fremdeles selges i stort monn på det norske bruktmarkedet.

I 1989 kjøpte Varner-gruppen hele Øglænd-konsernet, men etter kort tid solgte de sykkelproduksjonen videre til svenske Monark, som i dag er eid av Cycleurope. Økt konkurranse fra utlandet (spesielt fra Taiwan) gjorde at fabrikken på Kvål ikke lenger var lønnsom, og i år 2000 ble produksjonen i Norge lagt ned.

DBS-sykler selges fremdeles her til lands. Cycleuropes kontor i Oslo står for blant annet produktutvikling, markedsføring og salg av DBS-sykler, men hele produksjonen foregår nå utenlands.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Jonasen, Jonas Schanhe, Jonas Øglænd gjennom 100 år, Jonas Øglænd AS, 1968
  • Jøssang, Lars Gaute, «Då idyllen brast – Sandnes og Øglænd i nyliberalismens tid», i Arbeiderhistorie 2012, Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek
  • Rabben, Magne Brekke. Sykkelens historie i Norge. Museumsforlaget, 2017

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg