F7U-1 Cutlass
/NH 101815-KN courtesy of the Naval History & Heritage Command.
F7U-1 Cutlass
/NH 101812-KN courtesy of the Naval History & Heritage Command.

Vought F7U Cutlass var et amerikansk enseters jagerfly for bruk fra hangarskip. Flyet ble utviklet og produsert av Chance Vought Corporation.

Faktaboks

Etymologi

etter våpenet cutlass (huggert), av fransk coutelas, antakelig fra italiensk coltellaccio: ‹kniv› + forstørrende/forsterkende suffiks ‹stor›. Etymologien er ikke koblet til det engelske ordet cut.

Historie

F7U Cutlass fløy første gang 29. september 1948, og ble levert til den amerikanske marinen fra april 1954. Cutlass, som for sin tid var et radikalt design, viste seg å være svært farlig å fly og ble faset ut av operative enheter allerede i 1956/1957. Det siste, en fotorekognoseringsvariant, ble faset ut av tjeneste i mars 1959. I alt ble 305 Cutlass levert til den amerikanske marinen, hvorav 290 av variantene F7U-3 og F7U-3M. Sistnevnte variant hadde fire festemaster under vingene for luft-til-luft-missiler. Omkring 25 prosent av alle F7U Cutlass gikk tapt i ulykker før flytypen ble faset ut.

Spesifikasjoner

F7U-3 Cutlass var utstyrt med to Westinghouse J46 turbojetmotorer (se flymotor) med etterbrennere. Flyet var utrustet med fire 20-millimeter maskinkanoner, og varianten F7U-3M kunne også bære fire AIM-7 Sparrow luft-til-luft-missiler.

  • Vingespenn: 12,09 meter
  • Lengde: 13,13 meter
  • Maksimal startvekt: 14 353 kilogram
  • Topphastighet: 1120 kilometer i timen

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg