Vought F7U Cutlass, amerikansk enseters jagerfly for bruk fra hangarskip utviklet og produsert av Chance Vought Corporation.

Vought F7U Cutlass.

Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet. Begrenset gjenbruk

F7U Cutlass fløy første gang 29. september 1948, og ble levert til den amerikanske marinen fra april 1954. Cutlass, som for sin tid var et radikalt design, viste seg å være svært farlig å fly og ble faset ut av operative enheter allerede i 1956/57. Det siste, en fotorekognoseringsvariant, ble faset ut av tjeneste i mars 1959. I alt ble 305 Cutlass levert til den amerikanske marinen, hvorav 290 av variantene F7U-3 og F7U-3M. Sistnevnte hadde fire festemaster under vingene for luft-til-luft missiler. Omkring 25% av alle F7U Cutlass gikk tapt i ulykker før flytypen ble faset ut.

F7U-3 Cutlass var utstyrt med to Westinghouse J46 turbojetmotorer med etterbrennere, og utrustet med fire 20 mm maskinkanoner. Varianten F7U-3M kunne og bære fire AIM-7 Sparrow luft-til-luft missiler. Vingespenn 12,09 m, lengde 13,13 m, maksimal startvekt 14 353 kg, topphastighet 1120 km/t.

  • Swanborough, Gordon & Bowers Peter M.: United States Navy Aircraft since 1911, Putnam Aeronautical Books, London, 1990

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.