Sopwith T.1 Cuckoo
SDASM Archives.

Sopwith T.1 Cuckoo var et britisk enseters torpedofly (biplan) for bruk fra hangarskip, som ble utviklet av Sopwith Aviation Company. Det representerte et stort fremskritt i forhold til sjøfly som man tidligere brukte som torpedofly, og som var begrenset av blant annet vekten til flottørene og sjøforhold.

Historie

Cuckoo fløy første gang i juni 1917. Det var det første torpedofly som hadde hjulunderstell, og var både det første torpedoflyet utviklet for bruk fra hangarskip og det første til å bli brukt fra hangarskip. Det ble tatt i bruk fra oktober 1918, først fra landbaser, men for sent til å ta del i krigshandlinger under første verdenskrig. Det ble faset ut av tjeneste i 1923.

Sopwith bygget bare prototypen, de øvrige i alt 232 flyene ble produsert av henholdsvis Blackburn Aeroplane and Motor Co. Ltd. (162), Fairfield Shipbuilding and Engineering Co. Ltd. (50) og Pegler & Co. Ltd. (20).

Spesifikasjoner

De fleste Cuckoo var utstyrt med en Sunbeam Arab åttesylindret V-motor med en ytelse på 200 hestekrefter, og alle Fairfield-bygde fly og noen få andre var utstyrt med Wolesley W4.A Viper åttesylindret V-motor med tilsvarende ytelse. Flyet var utstyrt for å bære én Whitehead-torpedo med en vekt på 1000 pund (454 kilogram). Spesifikasjonene er for Cuckoo med Arab-motor:

  • Vingespenn: 14,45 meter
  • Lengde: 8,69 meter
  • Lastet vekt: 1760 kilogram
  • Topphastighet: 167 kilometer i timen ved 2000 fot (610 meter)

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Thetford, Owen (1991): British Naval Aircraft since 1912, Putnam Aeronautical Books
  • Mason, Francis K. (1994): The British Bomber since 1914, Putnam Aeronautical Books

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg