Claude Simon, fransk forfatter, en av de viktigste representantene for nyromanen. Imidlertid var han mindre av en teoretiker enn mange andre nyromanforfattere, og særlig opptatt av litteraturens håndverksmessige side. Han eksperimenterte ved bl.a. å bryte opp romanens handling og kronologi, og ved mangel på persontegning i vanlig forstand. Tekstene fortoner seg i stor grad som et mylder av mentale bilder, og de lange setningene, fylt av presens partisipper, gir inntrykk av en aldri hvilende tankestrøm. Bøkene hans er også i stor grad satt sammen av brokker av annen litteratur. Men Simon var ikke bare en formell eksperimentator, han søkte nye uttrykksformer for å formidle menneskesinnets møter med de store eksistensielle utfordringer. Forfatterskapet kretser om krigens redsler, savnet av en farsskikkelse og menneskets maktesløshet overfor naturen, og gjenspeiler en dyp skepsis til alle ideologier.

Hans første romaner, som Le Tricheur (1945), Gulliver (1952) og Le Sacre de printemps (1954), var forholdsvis tradisjonelle. Hans personlige form kom først tydelig til uttrykk i Le Vent (1956) L'Herbe (1958), og ble enda mer markant i La Route des Flandres (1960, norsk overs. Veien gjennom Flandern, 1962), som ofte blir regnet som hans hovedverk. Ellers kan nevnes Histoire (1967, norsk overs. 1968) og La Bataille de Pharsale (1969), som er bygd opp omkring intertekstuelle referanser til Marcel Proust og til antikk litteratur, samt Leçon de choses (1975), Les Géorgiques (1981, norsk overs. Sverd og sigd, 1982), L'Acacia (1989; norsk overs. Akasietreet, 1991), Le Jardin des plantes (1997; norsk overs. Erindringens hage, 2000) og Le Tramway (2001). Simon ønsket opprinnelig å bli maler, og hele forfatterskapet er preget av stor interesse for billedkunst; bl.a. er Femmes (1966) skrevet til en billedserie av Juan Míro. Simon ble tildelt Nobelprisen i litteratur 1985.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.