Wielands litterære hovedverk er Geschichte des Agathon (2 bind, 1766–1767), en utviklings- og dannelsesroman som fikk avgjørende betydning blant annet for Goethes Wilhelm Meister. Her fremstiller han sitt livsideal. Han hyller sanselivet og den naturlige livsgleden, men fremhever samtidig fornuftens kontrollerende og foredlende rolle i menneskesinnet.
Handlingen utspiller seg i det antikke Hellas. I løpet av romanen utvikler den unge hovedpersonen Agathon seg til å bli en moden, og dermed også lykkeligere, mann, fordi fornuften blir en rettesnor for hans liv. Geschichte des Agathon regnes som den første utviklings- og dannelsesromanen i tyskspråklig litteratur og som en forløper til den psykologiske romanen som Karl Philipp Moritz legger standarden for med sin Anton Reiser få år senere (4 bind, 1785–1790). Wieland omarbeidet verket to ganger, i 1773 og i 1794.
Det samme livsidealet som ligger til grunn for Geschichte des Agathon, inspirerte Wieland senere til versefortellingen Musarion, oder die Philosophie der Grazien (1768). Gjennom romanen Der goldne Spiegel (1772) ble hertuginne Anna Amalia von Sachsen oppmerksom på ham og inviterte ham til Weimar.
Den store brevromanen Aristipp und einige seiner Zeitgenossen (4 bind, 1800-1802) er inspirert av den greske filosofen Aristippos fra Kyrene og er anlagt som en lang dannelsessamtale eller -dialog i brevs form.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.