Faktaboks

Christoph Ernst Friedrich Weyse
Født
5. april 1774, Altona, Tyskland
Død
8. oktober 1842, København
Christoph Ernst Friedrich Weyse, cirka 1832

Christoph Ernst Friedrich Weyse var en tysk-dansk komponist, pianist og organist, en forgrunnsskikkelse i dansk musikkliv i første halvpart av 1800-tallet, særlig kjent som romansekomponist og for en rekke sanger og salmer til tekster av N. F. S. Grundtvig og Bernhard Severin Ingemann. I Danmark er Weyse spesielt elsket for sine morgen- og aftensanger. Han har komponert melodien som brukes til den norske fedrelandssalmen «Gud signe vårt dyre fedreland».

Estetikk

Weyses musikalske stil bygger på Joseph Haydn og Wolfgang Amadeus Mozart. En del komposisjoner fra århundreskiftet – samlingen «Vermischte Copositionen» utgitt 1799 – står stilistisk nær Johann Abraham Peter Schulz’ folketonepregede «Lieder im Volkston». Kombinert med den tidlig-romantiske poesien fremstår Weyses musikk rundt 1810 blant de fremste i dansk tonekunst. I kantatene – Weyse skrev 30 – fremstår han med større verk der de dramatiske og romantiske uttrykkene får utfolde seg.

Men det er med romansene og de enkle, lett folkelige sangene som Weyse kom til å få sin største musikalske betydning. Påvirket av J. A. P. Schulz (1747–1800) og Johann Friedrich Reichart (1752–1814) utviklet Weyse en tydeligere lyrisk preget melodikk i tillegg til at klaverstemmen ble mer selvstendig og uttrykksfull. Selv om hans musikalske gjerning var mangefasettert, fremsto Weyses romanser og solosanger for samtiden og musikkhistorien som hans viktigste bidrag. Hans konservative legning medførte at han ikke fikk noen musikalske etterfølgere eller elever. Dette til tross regnes han som en av Danmarks fremste komponister.

Biografi

Weyse fikk sin første musikkundervisning av sin morfar B. C. Heuser, kantoren i Altona utenfor Hamburg. Etter at han flyttet til København 1789, studerte han med J. A. P. Schulz i tillegg til komponisten og folkeviseforskeren P. Grønland. 1794 ble han ansatt som organist i Reformerte kirke i København, og fra 1805 var han organist i Vor Frue Kirke.

Weyse ble etter hvert kjent som pianist og klaversolist ved en rekke konserter i Danmark. Han var en av sin tids mest fremtredende pianister i tillegg til å være en fremragende improvisator. Han lærte Mozarts enke, Constanze, å kjenne årene 1810–1820, og hun fremhevet Weyses likhet med Mozarts stil. Men Weyse ble også berømt som komponist – først og fremst som romansekomponist, men også for til sammen syv symfonier. I 1819 ble Weyse utnevnt til hoffkomponist.

Verk i utvalg

Symfonier

  • Nr. 1 i g-moll
  • Nr. 2 i C-dur
  • Nr. 3 i D-dur
  • Nr. 4 i e-moll
  • Nr. 5 i Ess-dur
  • Nr. 6 i c-moll
  • Nr.7 i Ess-dur
  • Ouverture til Sovedrikken

Klaververk

  • Allegro di bravura i a-moll, op. 50
  • 8 etyder op. 51
  • 4 etyder op. 60
  • Klaversonate nr. 5 i E-dur
  • Klaversonate nr. 6 i B-dur
  • Klaversonate nr. 7 i a-moll
  • Klaversonate nr. 8 i g-moll

Kantater

  • Julekantate nr. 3, ”Jubler, o jubler i salige toner”
  • Påskekantate nr. 1 ”Hil dig, hil dig, livets morgenrøde”

Syngespill

  • Sovedrikken, 1809 (Oehlenschläger)
  • Faruk, 1812 (Oehlenschläger)
  • Ludlams Hule, 1816 (Oehlenschläger)
  • Floribella, 1825 (C. J. Boye)
  • Et Eventyr i Rosenborg Have, 1827 (J. L. Heiberg)
  • Festen på Kenilworth, 1836 (H. C. Andersen)

Romanser i utvalg

  • Wandrers Nachtlied: Über alle Gipfeln ist Ruh (Johann Wolfgang von Goethe)
  • Dybt skoven bruser, 1801 (avskjedssang til Julie Tutein)
  • Skøn Jomfru luk dit vindu op, 1809 (Oehlenschläger)
  • Den signede dag med fryd vi ser, 1826 (Grundtvig)
  • Velkommen igen Guds engle små, 1836 (Grundtvig)
  • Hyrden græsser sine får, 1836 (H.C. Andersen)
  • Brødre meget langt herfra, 1836 (H.C. Andersen)
  • Dagen går med raske fjed, 1838 (Ingemann)
  • Der står et slot i vesterled, 1838 (Ingemann)
  • Det er så yndigt at følges ad, 1837 (Grundtvig)
  • Nu ringer alle klokker mod sky, 1837 (Ingemann)
  • Lysets engel går med glans, 1837 (Ingemann)
  • Nu vågne alle Guds fugle små, 1837 (Ingemann)
  • I østen stiger solen op, 1837 (Ingemann)
  • Gud ske tak og lov, 1837 (Ingemann)
  • Nu titte til hinanden, 1837 (Ingemann)
  • Storken sidder på bondens tag, 1837 (Ingemann)
  • Kommer hid, I piger små, 1837 (Grundtvig)
  • Natten er så stille, 1840 (J. L. Heiberg)
  • Julen har bragt velsignet bud, 1841 (Ingemann)

Litteratur

  • Lunn, Sven og Erik Reitzel-Nielsen: Weyses Breve I-II, København 1964
  • Fog, Dan: Kompositionen von C.E.F. Weyse, København 1979 (fullstendig verkfortegnelse)

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg