Chicagoskolen er en betegnelse på den sosiologiske forskningsvirksomheten som foregikk ved University of Chicago mellom første og andre verdenskrig.

Felles for disse sosiologene er overbevisningen om at sosiale fenomener må analyseres i konkret rom og tid. Sosialt liv kan ikke forstås uten at vi forstår måten mennesker samhandler på.

George Herbert Meads sosialpsykologi ble brakt inn i miljøet rundt 1930, blant annet gjennom Herbert Blumer. Det ble skapt et fundament for symbolsk interaksjonisme, som et halvt århundre senere fikk betydning også i norsk sosiologi.

«Skolen» ble ikke minst kjent for sin bysosiologi, som gikk ut på at konkurranseforholdene i større byer ville føre til at disse utviklet ulike samfunnssfærer, med hver sine subkulturer og sosiale kjennetegn. Den ga blant annet verdifulle studier av gjengkarrierer, jazzmusikere, revolusjoner og annet.

Thomas og Znanieckis store bok The Polish Peasant in Europe and America (1918) regnes som et startpunkt. Den inneholder blant annet en detaljert analyse av hva de utvandrede småbrukersønnene og døtrene skrev hjem om.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.