Consolidated PBY Catalina er en amerikansk tomotors, propelldrevet flybåt/amfibiefly, blant annet brukt for militær maritim patruljetjeneste og redningsoppdrag. Den var i utstrakt bruk under andre verdenskrig, også av norske styrker. Catalina var et av de sjøflyene det ble produsert mest av i verden.

Consolidated Catalina Mk. IV B - fra Luftforsvarets 333 skvadron, fotografert siste halvdel av 40-tallet.

av Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet. Begrenset gjenbruk

Catalina fløy første gang 21. mars 1935, og flytypen ble produsert i en rekke versjoner i et samlet antall av omkring 3280. Av disse var 1428 amfibiefly, introdusert med varianten PBY-5A. Omkring 730 ble produsert i Canada på lisens, disse fikk navnet Canso. Catalina ble under andre verdenskrig brukt av USA, Storbritannia, Australia, Canada og Sovjetunionen.

Flyet kunne normalt være i luften i 22 timer, med ekstra bensintanker opp til 30 timer, og hadde en rekkevidde over 4000 kilometer. Disse egenskapene gav flytypen en viktig rolle i blant annet kampen mot tyske ubåter i Atlanterhavet, hvor det viste seg effektivt i bruk for oppklaring og eskorte av konvoier.

Luftforsvaret hadde tre Catalina IVA/IVB 1945–46, 12 Catalina IV B i tidsrommet 1945–54 og seks av typen PBY-5A Catalina i tidsrommet 1954–61, samtlige ved 333 skvadronen. Flyene ble blant annet benyttet i post- og ambulansetjeneste mellom Svalbard og Norge. Et sivilt amfibiefly utstyrt for skogbrannslukking var i bruk i Norge over et lengre tidsrom.

Varianten PBY-5A var utstyrt med to Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp fjortensylindrede stjernemotorer, hver med en ytelse på 1200 hestekrefter. Flyet var utrustet med to til tre 7,62-millimeter og to 12,7-millimeter mitraljøser. Det hadde fire festemaster under vingene, hver med kapasitet for opptil 454 kilogram av blant annet bomber, torpedoer og dypvannsbomber.

  • Vingespenn: 31,70 meter
  • Lengde: 19,47 meter
  • Maksimal startvekt: 16 067 kilogram
  • Toppfart: 282 km/t
  • Rekkevidde: 4072 kilometer

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.