Consolidated PBY Catalina, amerikansk tomotors, propelldrevet flybåt/amfibiefly bl.a. for militær maritim patruljetjeneste og redningsoppdrag. I utstrakt bruk under den annen verdenskrig, også av norske styrker. Mest produserte sjøfly i verden.

Consolidated PBY-5A Catalina - fra Luftforsvarets 333 skvadron, fotografert siste halvdel av 40-tallet.

Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet. begrenset

Catalina fløy første gang i 1935, og ble produsert i en rekke versjoner i et samlet antall av 3074. Flyet kunne normalt være i luften i 22 timer, med ekstra bensintanker opp til 30 timer.

Luftforsvaret hadde 3 Catalina IVA/IVB 1945–46, 12 Catalina IV B i tidsrommet 1945–54 og 6 av typen PBY-5A Catalina i tidsrommet 1954–61, samtlige ved 333 skvadroner. Flyene ble bl.a. benyttet i post- og ambulansetjeneste mellom Svalbard og Norge. Et sivilt amfibiefly utstyrt for skogbrannslukking var i bruk i Norge over et lengre tidsrom.

En PBY-5A var utstyrt med to Pratt & Whitney fjortensylindrede stjernemotorer, var utrustet med to til tre 7,62 mm og to 12,7 mm mitraljøser og hadde fire festemaster under vingene med kapasitet for opptil 454 kg med blant annet bomber, torpedoer og dypvannsbomber hver. Vingespenn 31,70 m, lengde 19,47 m, maksimal startvekt 16 067 kg, toppfart 282 km/t.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.