Canadair CL-44 er et canadisk firemotors frakt- og passasjerfly, videreutviklet fra det britiske passasjerflyet Bristol Britannia.

CL-44 var basert på varianten Britannia 300, men hadde blant annet lengre skrog. Prototypen fløy første gang 15. november 1959, og de første tolv flyene ble levert til det canadiske flyvåpenet fra 1960 under navnet CC-106 Yukon.

Den sivile varianten CL-44D-4 fløy første gang i november 1960 og ble levert fra juli 1961. Denne hadde et haleparti som kunne åpnes ved å svinge det til siden, noe som gjorde det lettere å laste av og på flyet. I alt ble 27 sivile CL-44 produsert, hvorav tre ble ombygget til varianten CL-44J.

Varianten CL-44J ble bygget for det islandske flyselskapet Loftleiðir, og hadde strukket skrog og kapasitet for opptil 214 passasjerer.

En CL-44 ble bygget om og fikk en høyere kabin med større volum for frakt av overdimensjonert last. Denne fikk betegnelsen CL-44-0 og var kjent under navnet Skymonster.

Varianten CL-44D-4 var utstyrt med fire Rolls-Royce Tyne turbopropmotorer (se flymotor), hver med en ytelse på 4273 kilowatt. Varianten hadde kapasitet for opptil 178 passasjerer eller en nyttelast på 29 995 kilogram.

  • Vingespenn: 43,37 meter
  • Lengde: 41,73 meter
  • Maksimal startvekt: 95 256 kilogram
  • Marsjfart: 621 km/t
  • Rekkevidde: 5247 kilometer med full nyttelast

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.