Faktaboks

Camille Lemonnier
Uttale
ləmånjˈe
Født
1844
Død
1913
Camille Lemonnier. Hentet fra Joseph Uzanne, Album Mariani, Librairie Henri Floury, Paris, vol III, 1897. Bibliothèque nationale de France. Bildet har falt i det fri ettersom det er mer enn 70 år siden opphavsmannens død.
.
Lisens: fri

Camille Lemonnier, franskspråklig belgisk forfatter. Han gjorde seg først bemerket som kunstkritiker og journalist. Sedan (1871) vat en krass skildring fra slagmarken under Den fransk-tyske krig. Denne boken vitner også om forfatterens pasifistiske sinnelag. I Gustave Courbet et son œuvre (1878, «Gustave Courbet og hans verk») presenterte han den store representanten for realismen i fransk billedkunst.

Fra naturalisme til dekadanse

Lemonniers første romaner var sterkt preget av naturalismen. Han skildret gryende uro i arbeiderklassen, og hans beskrivelser av seksualitet var meget åpne for sin tid. Flere av bøkene provoserte både borgerskapet og den katolske kirken, og to ganger ble han anmeldt for pornografi, men han ble frikjent i begge tilfellene. Særlig skapte Un mâle (1881, «Et mannfolk») strid; her skildrer han et erotisk forhold mellom en krypskytter og den unge konen på en stor gård.

Etter hvert ble Lemonnier stadig mer preget av idealene i den dekadente litteraturen. Språket i bøkene hans fra denne tiden var svært rikt og nyansert, men det kunne også virke noe kunstig. Man har av og til kalt stilen hans i denne perioden for «barokk» og sammenliknet detaljrikdommen med stilen i bildene til den flamske maleren Pieter Brueghel den eldre. Blant romanene fra denne tiden er Le Possédé (1897, «Den besatte») mest kjent.

Tilbake til naturen

De siste romanene Lemonnier skrev, var preget av større enkelhet, både når det gjaldt innhold og form. Budskapet i dem var ofte at den moderne sivilisasjonen ledet menneskene på avveie og at man burde leve mest mulig i pakt med naturen. Blant bøker fra denne tiden kan nevnes Comme va le ruisseau (1903, «Slik bekken går»). Lemonnier skrev også noveller, en stor bok om Belgia (1888) og erindringsboken Une vie d'écrivain («Et forfatterliv»), som kom ut etter hans død. På slutten av sitt liv tok han igjen opp sin interesse for kunsthistorie og utgav essayer og monografier om belgiske billedkunstnere.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg