Sopwith F.1 Camel, britisk enseters jagerfly (biplan), et av de mest kjente fly fra den første verdenskrig, utviklet av Sopwith Aviation Company. Første britiske jagerfly utstyrt med to foroverrettede synkroniserte mitraljøser.

Camel fløy første gang desember 1916, de første levert til operative skvadroner fra juni 1917. Camel var konstruksjonsmessig en evolusjonær videreføring av tidligere Sopwith-jagerfly som Pup og Triplane, men dreiemomentet fra den kraftige stjernemotoren, som dreide rundt veivakselen som var fastmontert, gjorde flyet langt mer vanskelig å fly men kunne gi erfarne piloter et overtak ved å bruke det til sin fordel og kunne utmanøvrere det meste av sine samtidige motstandere. Kreditert med 1294 nedskytninger, bl.a. av det tyske flygeresset Rittmeister Manfred von Richthofen («Den røde baron», 21. april 1918).

Til sammen regner man med at i alt ble 5490 F.1 Camel levert og i tillegg omkring 130 2F.1 Camel, en variant beregnet for bruk fra skip. De fleste produsert av Boulton & Paul og en rekke underleverandører, men og av Sopwith selv.

F.1 Camel ble produsert i serier utstyrt med blant annet 110 hk Le Rhône, 130 hk Clerget 9B, og 150 hk Bentley B.R.1, alle nisylindrede stjernemotorer, og normalt utrustet med to 7,7 mm synkroniserte mitraljøser. Vingespenn 8,53 m, lengde 5,71 m, største startvekt 659 kg, topphastighet 185 km/t ved 6 500 fot (1 980 m) (spesifikasjoner for F.1 Camel med Clerget 9B motor).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.