Sopwith F.1 Camel - utstilt ved National Museum of the U.S. Air Force

U.S. Air Force photo.
Lisens: fri

Sopwith F.1 Camel var et britisk enseters jagerfly (biplan). Det var et av de mest kjente fly brukt under første verdenskrig, og var utviklet av Sopwith Aviation Company.

Faktaboks

Uttale
kˈæməl

Historie

Camel fløy første gang desember 1916, og de første ble levert til operative skvadroner fra juni 1917. Camel var konstruksjonsmessig en videreføring av tidligere Sopwith-jagerfly som Pup og Triplane, men dreiemomentet fra den kraftige stjernemotoren, som dreide rundt veivakselen som var fastmontert, gjorde flyet langt mer vanskelig å fly, men kunne gi erfarne piloter et overtak ved å bruke det til sin fordel og kunne utmanøvrere det meste av sine samtidige motstandere. Det var også det første britiske jagerflyet som var utstyrt med to foroverrettede synkroniserte mitraljøser. Camel er kreditert med 1294 nedskytninger, blant annet av det tyske flygeresset Rittmeister Manfred von Richthofen («Den røde baron», 21. april 1918).

Til sammen regner man med at i alt ble 5490 F.1 Camel levert og i tillegg omkring 130 2F.1 Camel, som var en variant beregnet for bruk fra skip. De fleste ble produsert av Boulton & Paul og andre underleverandører, men også av Sopwith selv.

Spesifikasjoner

F.1 Camel ble produsert i serier utstyrt med blant annet 110-hestekrefters Le Rhône, 130-hestekrefters Clerget 9B, eller 150-hestekrefters Bentley B.R.1, alle nisylindrede stjernemotorer. Flyet var normalt utrustet med to 7,7-millimeter synkroniserte mitraljøser. Spesifikasjonene er for F.1 Camel med Clerget 9B-motor):

  • Vingespenn: 8,53 meter
  • Lengde: 5,71 meter
  • Største startvekt: 659 kilogram
  • Topphastighet: 185 kilometer i timen ved 6 500 fot (1 980 meter)

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg