CST-100 - romfartøy

Boeing-romfartøyet CST-100.

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

CST-100, amerikansk bemannet romfartøy under utvikling hos Boeing for mulig bruk i kommersiell transport til og fra Den internasjonale romstasjonen og, gjennom et samarbeid med Bigelow Aerospace, i transportoppdrag knyttet til Bigelows planlagte kommersielle romstasjon.

Romfartøyet vil bestå av en mannskapsseksjon og en forholdsvis kort serviceseksjon. Samlet lengde blir cirka 5,1 m. Mannskapsseksjonen, med form som en Apollo kommandoseksjon, får en diameter på cirka 4,6 m og skal kunne romme opptil syv astronauter eller forsyninger. Landing vil normalt skje på land ved bruk av blant annet gassposer og med sjølandinger som reservemulighet. Serviceseksjonen omfatter for eksempel middels store og mindre rakettmotorer, drivstofftanker, varmevekslere og batterier. CST-100 har ikke solcellepaneler – batteriene sørger for strømforsyningen, og etter oppskytningen må kobling til en strømkilde skje i løpet av åtte timer. Med tilkobling vil imidlertid romfartøyet kunne oppholde seg opptil 210 dager i rommet.

Planene for CST-100 ble lansert 19. juli 2010 ved Farnborough-utstillingen i Storbritannia. Prosjektet har ved to anledninger fått støtte av NASA gjennom det såkalte CCDev (Commercial Crew Development) programmet, 18 millioner dollar i første runde og 92 millioner i andre. Boeing er i gang med prøver, og tenker seg bygging/klargjøring i en bygning ved Kennedy Space Center ledig etter avslutningen av romfergeprogrammet. Første oppskytning vil kunne skje i 2015.

I betegnelsen CST-100 står bokstavene for Crew Space Transportation, tallet 100 for 100 km, høyden der rommet er definert å begynne (Kármán-linjen).

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg