CST-100, betegnelse på amerikansk bemannet romfartøy under utvikling hos Boeing for mulig bruk i kommersiell transport til og fra Den internasjonale romstasjonen og, gjennom et samarbeid med Bigelow Aerospace, i transportoppdrag knyttet til Bigelows planlagte kommersielle romstasjon.

Romfartøyet vil bestå av en mannskapsseksjon og en forholdsvis kort serviceseksjon. Samlet lengde blir ca. 5,1 m. Mannskapsseksjonen, med form som en Apollo kommandoseksjon, får en diameter på ca. 4,6 m og skal kunne romme opptil syv astronauter eller forsyninger. Landing vil normalt skje på land ved bruk av blant annet gassposer og med sjølandinger som reservemulighet. Serviceseksjonen omfatter for eksempel middels store og mindre rakettmotorer, drivstofftanker, varmevekslere og batterier. CST-100 har ikke solcellepaneler - batteriene sørger for strømforsyningen, og etter oppskytningen må kobling til en strømkilde skje i løpet av åtte timer. Med tilkobling vil imidlertid romfartøyet kunne oppholde seg opptil 210 dager i rommet.

Planene for CST-100 ble lansert 19. juli 2010 ved Farnborough-utstillingen i Storbritannia. Prosjektet har ved to anledninger fått støtte av NASA gjennom det såkalte CCDev (Commercial Crew Development) programmet, 18 millioner dollar i første runde og 92 millioner i andre. Boeing er i gang med prøver, og tenker seg bygging/klargjøring i en bygning ved Kennedy Space Center ledig etter avslutningen av romfergeprogrammet. Første oppskytning vil kunne skje i 2015.

I betegnelsen CST-100 står bokstavene for Crew Space Transportation, tallet 100 for 100 km, høyden der rommet er definert å begynne (Kármán-linjen).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.