C. K. Stead er en newzealandsk  dikter og litteraturkritiker. Han har utgitt diktsamlinger, blant annet Quesada (1975) og Geographies (1982, Geografier) og, i anledning New Zealands 150-årsjubileum i 1990, Voices (Stemmer).

Steads diktning er kjent for sin eksperimentelle stil, form og bruk av intertekstualitet. Av kritiske studier kan nevnes The New Poetic: Yeats to Eliot (1964, Den nye poesien: Yeats til Eliot), Pound, Yeats, Eliot and the Modernist Movement (1986, Pound, Yeats, Eliot og den modernistiske bevegelsen) og Kin of Place, Essays on 20 New Zealand Writers (2002). Han har utgitt flere romaner, blant annet den politisk inspirerte Smith's Dream (Smiths drøm, 1971, om Vietnamkrigen, filmatisert i 1977), All Visitors Ashore (1984, Alle besøkende av borde) og The Singing Whakapapa (1994, Den syngende Whakapapa).

I The End of the Century at the End of the World (1992, Enden på århundret ved enden av verden) er Vietnamkrigen igjen tema, samt litterær politikk, et tema som tas opp igjen i The Secret History of Modernism (2001, Den hemmelige historien om modernismen).

Flere av hans romaner er betraktet som metafiksjon  og har ofte sterke selvbiografiske  elementer. I 2004 utkom Mansfíeld: A Novel (Mansfield: En roman), en biografisk  roman om Katherine Mansfield. Stead er også kjent for sin åpne kritikk av feminisme  og maorienes  rettighetsbevegelse i 1980- og 90 årene.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.