Burmeister & Wain

Hallene på Refsehaleøyen i København står som et monument over Burmeister & Wain og dansk skipsbygging.
Av /Wikipedia.

Artikkelstart

Burmeister & Wain var et tidligere dansk skipsverft som ble grunnlagt i København i 1843 av Hans Heinrich Baumgarten. Verftet startet som et maskinverksted og ble særlig kjent som en pioner innen utvikling og produksjon av store dieselmotorer for skip.

Faktaboks

Uttale
bˈurmeister & wain
Også kjent som
B & W

Historikk

Fra 1846 inngikk Baumgarten kompaniskap med Carl Christian Burmeister og selskapet ble drevet under navnet Baumgarten & Burmeister. I 1861 trekte gründeren Hans Heinrich Baumgarten seg ut av verftet og fra 1865 kom briten William Wain, som var underdirektør i selskapet, inn som ny partner. Da fikk selskapet sitt kjente navn Burmeister & Wain. Skipsbyggingen startet i 1854 i Christianshavn i København, og i 1858 bygde verftet Danmark sitt første jerndampskip. Verftet ble i 1872 flyttet til Refshaleøen der blant annet det danske kongeskipet Dannebrog ble bygget. På det tidligere verftsområdet i Christianshavn ble det i 1897 bygget opp en ny motorfabrikk som ble en av verdens ledende på utvikling og bygging av store dieselmotorer til skip.

Verftet og eierkonsernet ble reorganisert flere ganger. Etter en økonomisk krise i 1970-årene ble konsernet delt og motorfabrikkene solgt til det tyske MAN-konsernet. Holdingselskapet gikk konkurs i 1980, men skipsverftet fortsatte som Burmeister & Wain Skibsværft A/S. Etter en ny økonomisk krise ble tankrederiet BurWain Tankers skilt ut i 1995 og solgt til det norske rederiet Tchudi & Eitzen. I 1996 gikk verftet konkurs og virksomheten innstilt.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg