Bugatti. EB 16.4 Veyron som ble presentert våren 2004.

Bugatti. begrenset

Bugatti Automobiles S.A.S., Molsheim, fransk bilmerke, eid av Volkswagen AG siden 1998. Modellen Veyron 16.4 ble introdusert i 2005. Bare 450 har blitt produsert, den siste solgt i 2015.

Italieneren Ettore Bugatti (1881–1947) bygde allerede før hundreårskiftet en trehjulssykkel med to motorer. Senere konstruerte han motorer for franske bilfabrikker og tegnet 1912 en småvogn for Peugeot, Bébé, som ble en stor suksess. I 1909 startet han sin egen fabrikk i Molsheim ved Strasbourg og produserte her en rekke ulike modeller av luksus personbiler og racerbiler som særlig i 1920-årene var suverene i internasjonale billøp. Vognene var særpreget ved originale konstruksjonsdetaljer og hadde etter datidens forhold fremragende kjøreegenskaper. Kjente modeller var bl.a. Type 35 (1924) og «kongebilen» Royale (1927), som det bare ble fremstilt seks stykker av.

Bilproduksjonen ble avbrutt av den annen verdenskrig, og bare spredte forsøk ble gjort på å få i gang produksjonen igjen etter Ettore Bugattis død. Produksjonen ved fabrikken i Frankrike bestod da vesentlig av hurtigtogslokomotiver med 8-sylindrete bensinmotorer, men også noen få biler av typen 101 ble laget. De siste bilene fabrikken produserte, var to Formel-1 biler i 1956.

Bugatti ble solgt til til en privat investor i 1987, og modellen EB 110 ble produsert i 139 eksemplarer fra 1991 til 1994, før firmaet gikk bankerott.

Merket ble ervervet av Volkswagen 1998 for å produsere en ny «superbil». Bugatti Automobiles S.A.S. ble etablert i Molsheim i Frankrike, og i 2000 presenterte firmaet modellen EB 16.4 Veyron, fulgt fra 2005 av den serieproduserte Veyron 16.4 som var den første serieproduserte bilen med en motorytelse over 1000 hk.

Bugatti hadde ved utgangen av 2014 i alt 266 ansatte. Roadsteren Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse er eneste modell i produksjon, og blir produsert ved hovedkvarteret i Molsheim i Frankrike. Den nye modellen Chiron vil bli lansert i 2016.

Veyron 16.4 er utstyrt med en 8,0 liters 16-sylindret W-motor med 1001 hk, akselerasjon fra 0–100 på 2,5 sekunder, 0–200 på 7,3 sekunder og toppfart på over 400 km/t. Veyron 16.4 Super Sport har en tilsvarende motor som yter 1200 hk, og en toppfart på 415 km/t.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

29. juni 2011 skrev Lyder Ovesen

Jeg ser at du ikke har nevnt noe om Bugatti veyron super sport.
Buggati veyron super sport burde virkelig vært nevnt i denne artikkelen.
Håper at du kan forbedre dette.

Lyder Ovesen

29. juni 2011 svarte Yngve Jarslett

Fagansvarlig for bilmerker har ikke vært aktiv på SNL siden mars 2009. Jeg vet det er mange som kunne tenke seg å skrive om biler, og håper at denne situasjonen retter seg så fort som mulig.



29. juni 2011 svarte Ida Jackson

Hei, Lyder!

Visste du at du kan foreslå endringer til artikler selv? Hvis du trykker på "rediger" i sideboksen til høyre, kan du skrive inn noe om Bugatti veyron super sport selv, og så kan en fagansvarlig eller en redaktør endre dette.

Mvh Ida Jackson
Nettansvarlig

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.