Romanen, som omfatter rundt 600 sider, består av elleve deler. Førsteutgaven kom i to bind. Romanen er en av de store samfunnsskildringene i tyskspråklig litteratur på 1900-tallet og kan leses som et kritisk tids- og samfunnsbilde.
Selv om byen Lübeck ikke nevnes i romanen, danner byen der Mann vokste opp, bakteppet for skildringen av familien Buddenbrooks; også Manns egen familiehistorie inspirerte forfatteren til å skrive slektsromanen. Blant annet bruken av platt-tysk i enkelte sekvenser bidro til å rette lesernes oppmerksomhet mot nettopp Lübeck, og romanen ble i Manns samtid blant annet lest som en nøkkelroman.
Litteraturhistorisk står romanen i gjeld til realismen og naturalismen, men uten naturalismens beske beskrivelser av proletariatets levekår. Beskrivelsen av familiens manglende levedyktighet gir assosiasjoner til århundreskiftets interesse for dekadanse, sykdom og forfall. I likhet med andre romaner på tidlig 1900-tall eksperimenterte Mann med fortellerfiksjonen og vendte seg bort fra den allvitende fortelleren. Resultatet ble en språklig polyfoni (flerstemmighet), blant annet gjennom bruk av platt-tysk i dialoger, av sjargong og innslag av fremmedspråk.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.