Britanniabroen, jernbanebro i Storbritannia, Wales, over Menai Strait mellom øya Anglesey og fastlandet, bygd av den britiske ingeniør Robert Stephenson i 1845–49, oppkalt etter skjæret Britannia midt i stredet. Broen har to spenn på 140 m hver og to mindre sidespenn. Den var den første, men også den største av de mange, store sveisejernbroene som ble bygd på 1800-tallet. Den gamle broens overbygning bestod av to atskilte rektangulære rør med platebærersider og tverrbærere i bunn, alt avstivet med full plate i bunn og topp. For å beskytte broen mot korrosjon, ble den bygd inn i en trekonstruksjon av tjæreimpregnerte materialer.

I 1970 tok trekonstruksjonen fyr. På grunn av sterk vind ble varmen meget høy, og hele overbygningen ble totalskadet. Broen fikk ny overbygning, og er nå en tospenns stål-buebro med høye, vertikale fagverkskiver. Broen trafikkeres med ensporet, signalstyrt jernbane og har også fått gang- og biltrafikkbaner i et øvre dekk. Broen er alltid blitt betraktet som et eksempel på fremragende ingeniørkunst, og mange mener derfor at broen burde vært restaurert til sin opprinnelige form.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.