Britanniabroen, jernbanebro i Storbritannia, Wales, over Menai Strait mellom øya Anglesey og fastlandet, bygd av den britiske ingeniør Robert Stephenson i 1845–49, oppkalt etter skjæret Britannia midt i stredet. Broen har to spenn på 140 m hver og to mindre sidespenn. Den var den første, men også den største av de mange, store sveisejernbroene som ble bygd på 1800-tallet. Den gamle broens overbygning bestod av to atskilte rektangulære rør med platebærersider og tverrbærere i bunn, alt avstivet med full plate i bunn og topp. For å beskytte broen mot korrosjon, ble den bygd inn i en trekonstruksjon av tjæreimpregnerte materialer.

I 1970 tok trekonstruksjonen fyr. På grunn av sterk vind ble varmen meget høy, og hele overbygningen ble totalskadet. Broen fikk ny overbygning, og er nå en tospenns stål-buebro med høye, vertikale fagverkskiver. Broen trafikkeres med ensporet, signalstyrt jernbane og har også fått gang- og biltrafikkbaner i et øvre dekk. Broen er alltid blitt betraktet som et eksempel på fremragende ingeniørkunst, og mange mener derfor at broen burde vært restaurert til sin opprinnelige form.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.