Braer-ulykken

Artikkelstart

Braer-ulykken var en grunnstøting den 5. januar 1993 av det Liberia registrerte oljetankeren Braer ved Sumburgh Head på Shetland. Skipet var eid av det norskeide selskapet Braer Corporation og drevet av det canadiske selskapet Canadian Ultramar. Tankeren var laster med 84.000 tonn råolje fra Gullfaksfeltet i Norge og var på vei fra Mongstad til Quebec i Canada. Skipet brakk etter grunnstøtingen i to og sank etter en uke.

Ulykkesforløpet

I høringen etter ulykken fremkom det at skipet mistet maskinkraft den 3. januar etter at havvann lekket inn skipets tanker. Dette førte til at oljen som ble brukt til skipets driftsmaskineri ble oppblandet med sjøvann. Tapet av maskinkraft gjorde at mannskapet mistet kontrollen over skipet. Klokken 05.19 den 5. januar kom det melding om situasjonen til kystvakten i Lerwick på Shetland. Kystvakten varslet redningshelikopter tjenesten fra RAF og i samråd med den greske kapteinen ble det besluttet å evakuere alt ikke nødvendig personell på skipet. Klokken 08.25 ble 14 av de 34 om bord evakuert med helikopter. Klokken 08.50 var det fare for grunnstøting og skipet ble evakuert. Da skipet drev videre uten å grunnstøte ble en gruppe av mannskapet på nytt satt om bord på skipet for å prøve å få slep fra ankerforhalingsfartøyet Star Sirius. Forsøket var mislykket og klokken 11.19 grunnstøtte skipet ved Garths Ness på Shetland. Alt mannskap ble da evakuert med helikopter.

Miljøkonsekvenser

De umiddelbare konsekvensene av oljeutslippet var både på kyststripen der havariet skjedde og i havet. Men, det var også store ødeleggelser på land ved at vinden forurenset beiter og dyrkningsområder. Rundt 40 kvadratkilometer med jordbruksområder ble forurenset av oljen fra skipet og 23.000 sau på beite ble flyttet. En omfattende aksjon ble iverksatt for å rydde opp etter utslippet. Undersøkelser som ble foretatt konkludere med at de langsiktige effektene på helse- og miljø var mindre enn fryktet.

Konsekvenser på sikt

Ulykken avdekket svikt i beredskap på flere områder. Den førte også til forskning om miljø- og helse konsekvenser og en omfattende debatt om de juridiske sidene ved oljeutslipp.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Cambell, D. Cox, D., Crum, J., Foster K., Christie, P. og Brewster, D. (1993). Initial effects of the grounding of the tanker Braer on health in Scotland, British Medical Journal (BMJ).Jacobsson, Måns (1995). The Braer: Legal Aspects of a Major Oil Spill, International Oil Spill Conference Proceedings, 1995: 721.Ritchie, W. og Sullivan, M. (redaktører) (1994). The Environmental Impact of the Wreck Braer. Edinburgh: Scottish Office.
  • Wills, J. og Warner, K. (1993). Innocent Passage: The Wreck of the Tanker Braer. Edinburgh: Mainstream Publishing Company.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg