Bristol Blenheim er et britisk tomotors bombefly som ble brukt under andre verdenskrig. Det ble utviklet av Bristol Aeroplane Company.

Blenheim var den militære varianten av et seksseters hurtig passasjerfly som var utviklet på oppdrag fra den britiske aviseieren Lord Rothermere og fløy første gang 12. april 1935 som Bristol Type 142. Den militære varianten Type 142M fløy første gang 25. juni 1936, fikk navnet Blenheim, og ble levert det britiske flyvåpenet fra 1937.

Blenheim var ved utbruddet av andre verdenskrig allerede begynt å bli utdatert, men var allikevel det britiske flyvåpenets viktigste lette bombefly. Det aller første toktet til det britiske flyvåpenet i andre verdenskrig ble utført av en Blenheim som fløy et rekognoseringstokt over Wilhelmshaven 3. september 1939, og det første bombetoktet ble utført med Blenheim og Wellington bombefly mot tyske krigsskip i Helgolandbukta 4. september samme år.

Blenheim var i det britiske flyvåpenet stort sett erstattet av mer moderne fly ved slutten av 1942.

I alt ble 5370 Blenheim produsert, hvorav 1134 Blenheim I, 3296 Blenheim IV og 940 Blenheim V. Blenheim ble også eksportert, til blant annet Finland, Hellas og Tyrkia, og lisensprodusert i Canada under navnet Bolingbroke.

Omkring 320 Blenheim I og IV ble ombygget til nattjagere, og det var en Blenheim nattjager som natt til 23. juli 1940 for første gang ved hjelp av luftbåren radar lokaliserte og skjøt ned et fiendtlig fly.

Varianten Blenheim IV var utstyrt med to Bristol Mercury nisylindrede stjernemotorer, hver med en ytelse på 905 hestekrefter. Flyet var utrustet med fem 7,7-millimeter mitraljøser, og kunne bære en bombelast opptil 1320 pund (599 kilogram).

  • Vingespenn: 17,17 meter
  • Lengde 12,98 meter
  • Maksimal startvekt 6532 kilogram
  • Toppfart: 428 km/t ved 11 800 fot (3597 meter)
  • Største operasjonshøyde: 27 260 fot (8309 meter)
  • Rekkevidde: 2350 kilometer

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.