Bismarck
/Das Bundesarchiv.
Lisens: CC BY SA 3.0
Bismarck fotografert i mai 1941, antageligvis i Grimstadfjorden
NH 69720 courtesy of the Naval History & Heritage Command.
Bismarck - fotografert omkring august 1940
NH 59671 courtesy by the Naval History & Heritage Command.
Lisens: fri

Bismarck var et tysk slagskip som ble brukt under andre verdenskrig. Det var, sammen med søsterskipet Tirpitz, Tysklands største og kraftigste slagskip. Skipet var oppkalt etter Tysklands rikskansler Otto von Bismarck.

Faktaboks

Uttale
bˈismarck
Etymologi
oppkalt etter rikskansler Otto von Bismarck

Historie

Bismarck ble sjøsatt 14. februar 1939, og var ferdigbygd 24. august 1940.

21. mai 1941 seilte Bismarck og den tunge krysseren Prinz Eugen fra Grimstadfjorden for å drive handelskrig i Atlanterhavet. Den 23. mai ble fartøyene lokalisert av britiske kryssere i Danmarkstredet, og en storstilt jakt ble innledet. Dagen etter ble de tyske fartøyene avskåret av den britiske slagkrysseren HMS Hood og det nye slagskipet HMS Prince of Wales. Bismarck's femte salve senket HMS Hood med praktisk talt hele besetningen, bare 3 overlevde senkingen av en besetning på i alt 1421 mann. HMS Prince of Wales ble sterkt skadet, men kapteinen på Bismarck valgte å avbryte kampen.

Bismarck fikk 26. mai ødelagt roret etter angrep av Swordfish torpedofly fra hangarskipet HMS Ark Royal. Slagskipet forsøkte å nå Brest, men ble satt ut av spill av slagskipene HMS King George V og HMS Rodney, og senket av torpedoer fra krysseren HMS Dorshetshire 400 nautiske mil fra Brest 27. mai 1941. Bare 110 mann av besetningen på over 2000 ble reddet. Prinz Eugen unnslapp til fransk havn.

Spesifikasjoner

Bismarck hadde en hovedbestykning bestående av åtte 38-centimeter kanoner i fire dobbelttårn.

  • Deplasement: 49 400 tonn; 41 700 tonn standard deplasement
  • Lengde: 250,50 meter
  • Topphastighet: 30,8 knop
  • Rekkevidde: 8525 nautiske mil ved 19 knop

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Ballard, Robert D. & Rich Archbold (1990): Jakten på Bismarck. Aventura
  • Mearns, David & Rob White (2001): Hood and Bismarck. Channel 4 Books
  • Tamelander, Michael & Niklas Zetterling (2005): Jakten på Bismarck : kampen om Atlanterhavet

Kommentarer (2)

skrev Jon Bruheim

Hei. Har lest relativt mye om sjøkrigen under den andre verdenskrig. (Har gjort tjeneste på et marinefartøy, så grunnen kan vel ligge der)Over alt blir det legendariske slagskipet "Bismarck" nærmest kategorisk beskrevet som det sterkeste skipet av sitt slag under krigen.I allefall i Europa. Nå hadde jo England en helt absurd stor flåte, med skip like tunge/paansrede, like kraftig skyts. Likevel blir Bismarck, og Tirpitz, altså nærmest unisont beslkrevet som sine britiske motstandere som overlegne. Jeg har ingen grunnn til å tville på dette. Men spørsmålet jeg ikke har funnnet et svar på i noen bøker er hva var forskjellene som førte til Bismarck sitt fryktingydende rykte? For å være kort hva var bedre og mer moderne? Kan det ha vært propaganda? For dersom britene senket Bismarck, noe som de jo gjorde, ville vel britenes flåte få en ny tillit, etter måneder med bitre nederlag? Det var bare en digresjon. Men hovedspørsmålet, hva rent teknisk var det Bismarck var så mye bedre på? Har ikke funnet noe svar på det, så håper å få noen fakta/teorier om dette skipet. Hilsen Jon

skrev Yngve Jarslett

Hei, Jon, og takk for et interessant spørsmål!Du er inne på noe av svaret, slik jeg vurderer det selv, når du snakker om propaganda. Men, jeg tenker ikke på tysk propaganda, heller de mange utbredte mytene om det tyske krigsmateriellets overlegenhet som har oppstått etter krigen. Hvorfor er vanskelig å svare på, til å begynne med kanskje fordi seieren ble litt større og tapene litt mindre hvis man gav det tyske krigsmateriellet litt bedre egenskaper enn de hadde i virkeligheten. Men, dette forklarer ikke den store interessen som gjenspeiles i for eksempel salg av bøker om tysk materiell i forhold til bøker om alliert krigsmateriell man fremdeles ser i dag.Når det er sagt var det en reell og velbegrunnet frykt fra alliert side for at «Bismarck» og «Tirpitz» skulle gå til handelskrig og angripe konvoier, og man brukte store ressurser for å hindre dette. Den tunge krysseren «Admiral Hipper» og lommeslagskipet «Admiral Scheer» hadde i 1941, like før «Bismarck» og «Prinz Eugen» la ut, senket 25 handelskip på totalt over 144 000 bruttotonn, og slagkrysserne «Scharnhorst» og «Gneisenau», om enn noe mer forsiktige av seg, nettopp senket over 115 000 bruttotonn under et to månender langt raid og lyktes i å sette konvoisystemet på spill.Nå til hovedsprørsmålet ditt; hva var bedre med «Bismarck». Klassen var den mest moderne Tyskland hadde, og det vil kanskje være naturlig å sammenligne den med den mest moderne britiske klassen, King George V-klassen, som blant annet inkluderte «Prince of Wales» som var i kamp med «Bismarck» under slaget i Danmarkstredet, hvor begge lyktes i å skade hverandre alvorlig. Betinget av situasjonen kunne «Bismarck» ha senket «Prince of Wales» der, ikke bare på grunn av, men delvis på grunn av den britisk klassens problemer med tårnene.«Bismarck» var større enn King Georg V-klassen, 51 000 tonn mot 42 000 tonn, bestykningen bestod av åtte 15" kanoner mot ti 14" kanoner, rekkevidden var nærmest identisk og de tyske prosjektilene var noe tyngre, men den britiske klassen hadde store mekaniske problemer med tårnene til å begynne med, noe som blant annet førte til at «Prince of Wales» bare kunne avfyre halvparten av de seks kanonene i tårnene foran under agnrepet hennes på «Bismarck» i Danmarkstredet. Begge klassene var tilsvarende godt pansret, «Bismarck» noe bedre, blant annet dekket hennes. Den eneste store taktiske forskjellen var at de britiske skipene hadde bedre radar.Men alt dette blir tall, og i virkeligheten var det ofte helt andre ting som var avgjørende. I den grad «Bismarck» var bedre, var det større kanoner og tyngre prosjektiler. Sammenlignet med King Georg V-klassen i 1941 mer pålitelig skyts, noe bedre pansret og noe høyere hastighet. Når det er sagt stod den amerikanske North Carolina-klassen ferdig i 1941, og plasserte samtlige tyske slagskip en generasjon bak.Jeg håper jeg kunne belyse spørsmålene dine noe, konkrete svar er vanskelige å gi i denne sammenhengen.Mvh,Yngve Jarslett

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg