Birmingham – by i Storbritannia

Birmingham, by i Storbritannia, England, Warwickshire, 110 km nordvest for London; 968 800 innb. (2004). Englands nest største by og senter i et av landets viktigste industriområder.

Til tross for en tilbakegang i industrien de senere år har byen fortsatt en betydelig industri, bl.a. maskin- og metallindustri og fremstilling av elektrisk utstyr, gummiartikler, plastvarer og kjemikalier. To universiteter (grunnlagt 1900 og 1966), flere høyskoler og institutter, museer m.m. Sete for anglikansk og katolsk biskop. Byen danner midtpunkt for et nett av kanaler og jernbaner og har en raskt voksende internasjonal lufthavn, ca. 10 km sørøst for sentrum. Fra 1999 trikk med forbindelse til Wolverhampton via West Bromwich, Wednesbury og Bilston.

Birmingham har vært en foregangsby når det gjelder moderne byplanlegging. I 1895 ble bydelen Bournville en pioner i hageby-bevegelsen, enveiskjøring av sentrumstrafikken ble innført 1933, og byggingen av det store kjøpesenteret Bull Ring 1963 representerte noe helt nytt i engelsk sammenheng. Den sentrale del av byen har trange gater, men en omfattende sentrumsfornyelse begynte i 1960- og 1970-årene, bl.a. ved anlegg av ringformede trafikkårer med tverrforbindelser. Flere store byggeprosjekter i og omkring sentrum startet opp i siste del av 1990-årene. Den gotiske St. Martins-kirken er fra 1200-tallet, av nyere bygninger merkes rådhuset (1834), bymuseet og kunstgalleriet (1855) og industrimuseet (1950). Stort konferansesenter med konserthall for byens symfoniorkester åpnet 1991.

Birmingham nevnes som by og marked fra 1100-tallet, og var kjent for sine smier på 1500-tallet. Som storby vokste den først frem etter den industrielle revolusjon takket være nærheten til jernverkene og kullgruvene i Midt-England (1700 15 000 innb., 1801 60 000, 1851 230 000). Birmingham fikk byrettigheter først 1838 og parlamentsrepresentasjon 1832, etter at byen hadde vært blant de ledende i kampen for parlamentsreformen. Fra 1870-årene spilte Chamberlain-familien en fremtredende rolle i det kommunale liv, og Birmingham ble kjent for sin gode administrasjon, kommunale anleggsvirksomhet og boligbygging. 1940–42 ble Birmingham hardt rammet ved tyske flyangrep. Ca. 100 000 hus ble mer eller mindre skadet.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.