Messerschmitt Bf 110, tysk tomotors langtrekkende jagerfly beregnet for eskorte av bombefly, men fikk etterhvert en mer vellykket rolle som nattjager.

Bf 110 fløy første gang 12. mai 1936. Det ble tatt i bruk av det tyske flyvåpenet fra 1939, og ble første gang brukt i kamp under angrepet på Polen. Senere og brukt under invasjonen av Norge. Først under slaget om Storbritannia i 1940 ble Bf 110 i større grad brukt til eskorte, og viste seg svært sårbar i kamp med enseters jagerfly. I alt ble omkring 6150 Bf 110 produsert, før produksjonen stanset i begynnelsen av 1945.

En Bf 110C var utstyrt med to Daimler-Benz DB 601 tolvsylindrede V-motorer med en ytelse på 2200 hk hver, og utrustet med to 20 mm maskinkanoner og fire 7,9 mm mitraljøser i nesen. I tillegg en 7,9 mm mitraljøse i enden av cockpiten. Det kunne og bære en bombelast opptil 1000 kg. Vingespenn 16,27 m, lengde 12,10 m, lastet startvekt 6940 kg, toppfart 561 km/t, rekkevidde 909 km.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.