Faktaboks

Bernhard Lewkovitch
Født
28. mai 1927, København

Bernhard Lewkovitch er en dansk komponist, mest kjent for sin tradisjonelt funderte kirkemusikk skrevet med basis i hans katolske tro.

Musikken

Lewkovitch har skrevet en god del instrumentalmusikk, blant annet fem sonater (1949–1951) og to suiter for klaver (1955–1956), Dansesuite for orkester (1955), Trio for treblåsere (1957) med mer, som viser sterk påvirkning fra Béla Bartók og Niels Viggo Bentzon, i noen grad også fra Igor Stravinskij.

Det er imidlertid først og fremst vokalverkene hans som har vakt interesse i videre kretser. Det stilistiske utgangspunkt er her renessansepolyfonien, for eksempel i de mange motettene fra begynnelsen av 1950-årene. Senere kom mer moderne uttrykksmidler til anvendelse, blant annet tilnærmet diatonisk seriestil og bruk av talekor, blant annet i Improperia (1961) for kor a cappella, og i Il cantico delle creature (1963) for åtte mannsstemmer. Spesielt nevnes bør 32 motetter (1976) for blandet kor, og Requiem for baryton, kor og orkester (1981).

Karriere og meritter

Lewkovitch ble utdannet ved musikkonservatoriet i København og i Paris. I 1947 ble han ansatt som organist og kantor ved den katolske St. Ansgar kirke i København. Fra 1973 til 1987 jobbet han ved Sakramentkirken som organist. Han jobbet som kritiker og skribent i flere aviser fra 1957 til 2012.

Lekovitch mottok Carl Nielsen-legatet i 1963.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Kullberg, Erling. (2003). Nye toner i Danmark: Dansk Musik og Musikdebat i 1960'erne. Århus Universitetsforlag.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg