Faktaboks

Benedikt Dreyer
Født
1480, Lübeck
Død
1555, Lübeck
Alterskap fra Kvæfjord kirke. De tre skulpturene i midten kommer fra Benedikt Dreyers verksted i Lübeck, laget i 1520. Alterskapet er nå på Universitetets oldsaksamling.
.
Lisens: CC BY SA 4.0

Benedikt Dreyer var en tysk billedhugger og treskjærer fra Lübeck. Han hadde en stor produksjon av sengotisk kirkekunst i første halvdel av 1500-tallet, en tid sterkt preget av de religiøse og kulturelle forandringene som fulgte etter reformasjonen. Dreyers kunst representerte overgangen mellom den katolske kirkes kunst og kunst som reflekterte protestantismen.

Karriere

Dreyer kom fra en familie der både faren og to brødre var treskjærere og han fikk sin første opplæring av faren. Under en tre-års studiereise i Syd-Tyskland hadde han sannsynligvis også et kort opphold i verkstedet til Tilman Riemenschneider i Würzburg og ble påvirket av hans kunst.

Dreyer kom tilbake til Lübeck i 1510 og åpnet der et stort verksted. I 1538 ble han utnevnt til offisiell kirkemaler ved Marienkirche i Lübeck. Mange arbeider fra verkstedet til Dreyer ble eksportert til det hanseatiske området omkring Østersjøen og Nordsjøen, også til kirker i Nord-Norge. Dreyers verk viser sterk følelsesmessig innlevelse, detaljrikdom og utsøkt håndverk.

Verk

Benedikt Dreyer: Antoniusalteret, laget 1522 for Maria-Magdalenen-Kirche (Burgkirche) i Lübeck. Dreyer har skåret midtdelen med Antonius. Bildene på sidevingene er malt av Hans von Köln. Altertavlen er nå i St. Annen-Museum, Lübeck

.
Lisens: CC BY SA 4.0

Et alterskap fra Kvæfjord kirke har utskårne eikeskulpturer som sannsynligvis kommer fra Dreyers verksted i Lübeck og er utført rundt 1520. I midtdelen står Olav den hellige med St. Antonius til venstre og St. Egidius til høyre. St. Olav har kongekrone på hodet og har holdt en øks, som nå er borte, i høyre hånd. Under venstrefoten ses en dragelignende figur med samme ansikt som kongen selv. St. Antonius holder en åpen bok i venstrehånden og ved den venstre foten sitter et villsvin, en av hans attributter. St. Egidius holder en bok i høyre hånd, mens venstrehånden griper tak i forfoten til en hund som strekker seg opp mot ham. Selve skapet er trolig laget i Norge. Alterskapet er et viktig verk fra den katolske tiden i Norge og er nå på Universitets oldsaksamling i Oslo.

Et av hovedverkene til Dreyer er Antoniusalteret, som han i 1522 laget for Maria-Magdalenen-kirche (Burgkirche) i Lübeck. Dreyer har i midten av alteret utformet en mektig Antonius med bølgende grått skjegg iført vid og flagrende kappe. Han leser fra en bok som han holder i hendene. Foran kroppen ses to av attributtene hans, eremittstaven og en liten bjelle. Altertavlen er nå i St. Annen-Museum, Lübeck, sammen med flere av hans andre verker.

I 1533/34 laget Dreyer en prekestol for Marienkirche, Lübeck. Den øvre delen av prekestolen hviler på skulderen til en mektig og dramatisk fremstilling av Moses, som holder stentavlene med De ti bud i hånden. Prekestolen ble i 1699 flyttet til Zarrentin kirche ved Schalsee i Nord-Tyskland. Dreyers verk regnes som et av de eldste og viktigste kunstverk fra reformasjonstiden i Nord-Tyskland.

En treskulptur av Erkeengelen Mikael var blant flere arbeider av Dreyer som gikk tapt da Marienkirche brant i 1942.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg