Modell av Beijing Daxing internasjonale lufthavn

Beijing Daxing internasjonale lufthavn er ny internasjonal lufthavn for Beijing, hovedstaden i Kina. Lufthavnen ble åpnet av president Xi Jinping 25. september 2019 i Daxing, sør for den kinesiske hovedstaden. Knutepunktet, som også inkluderer jernbane og annen infrastruktur hadde en prislapp på 63 milliarder Dollar. Hele anlegget er designet av den avdøde britisk-irakiske arkitekten Zaha Hadid.

Lokalisering

Lufthavnen ligger ved Yongding-elven i Hebei-provinsen. Den ligger rundt 46 kilometer fra bysentrum ved Den himmelske freds plass, og 65 kilometer fra Beijing Capital internasjonale lufthavn, som den nye lufthavnen skal avlaste.

Terminalen

Terminalarealet ved den nye lufthavnen dekker et område tilsvarende 27,9 hektar. Terminalbygningen er 1753 meter langt fra nord til sør og har en bredde på 1591 meter. Dette omfatter passasjerterminal, transferområde, servicebygg og parkeringsanlegg. Det totale byggearealet er 1,03 millioner kvadratmeter. Terminalen var planlagt ferdigstilt 15. juli 2019, men man klarte å fullføre byggingen 16 dager tidligere.

Utformingen av terminalen tar utgangspunkt i en 'femstjerne' som er utviklet av det franske selskapet ADP Ingeniere og optimalisert av Zaha Architects. Ideen med denne formen er et kjerneområde med utveksling og sentralfunksjoner i midten, og så strekker fem "armer" seg utover i form av korridorer til de ulike områdene i terminalen. De sørlige og sørøstlige tre korridorene er 411 meter lange, og korridorene i nordvest og nordøst er 298 meter lange. Den sjette korridoren er hovedinn-/utfart. Vinkelen mellom hver av de fem korridorene er 60 grader.

Som følge av modellen med kjernefunksjoner i midten av terminalen er lengste gangtid til Gate beregnet til å være kun 8 minutter.

Kapasitet

Lufthavnen har fire rullebaner, og dette er planlagt utvidet til seks i løpet av de kommende årene. Lufthavnen er også planlagt med ytterligere én terminal, og en kapasitet på inntil 100 millioner reisende i løpet av få år. Dette er samme trafikkapasitet som eksisterende internasjonale lufthavn for Beijing har per 2019.

Det er 44 sluser for sikkerhetskontroll ved lufthavnen, og de fem korridorene ut fra terminalens kjerneområde har totalt kapasitet for å ta ombord passasjerer på 79 fly samtidig.

Trafikk

13. mai 2019 klokken 13:29 landet det første flyet ved lufthavnen. Dette ble fulgt av testflygninger med en lang rekke flytyper fra ulike flyselskap.

Den nye lufthavnen er ment som en hub for flyalliansen SkyTeam sine flygninger til og fra den kinesiske hovedstaden. British Airways og Finnair betjener den nye lufthavnen, mens selskapene i Star Alliance fortsetter å benytte Beijing Capital lufthavn.

Kommunikasjoner

En metrostasjon er bygget i den sydlige delen av terminalen, med høyhastighetstog til sentrum av Beijing. Det nye flytoget er Kinas første bytransportlinje med en toppfart på 160 km/t. Det tar bare 19 minutter å reise fra Caoqiao stasjon i sentrum av Beijing til den nye lufthavnen.

I tillegg til flytoget er det planlagt å starte seks ulike flybusslinjer mellom den nye lufthavnen og ulike deler av Beijing.

En mindre lufthavn i området, Beijing Nanyuan Airport, ble stengt ved åpningen i september 2019. Deler av infrastrukturen ved denne flyplassen er donert til nasjonalt flymuseum, mens resterende demonteres.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg