Baktruppen, var en norsk kunstnergruppe, etablert i 1986 i Bergen. Gruppen la ned sin virksomhet 1. mars 2011 etter 25 års aktivitet.

Gruppen hadde utspring i studentteater og frigruppemiljø i Bergen. Målet var å realisere en teaterform basert på likestilling i arbeidet, både når det gjaldt dramaturgi, sceniske virkemidler og selve arbeidsprosessen. Det visuelle, lyden og det tekstlige var således likestilt i uttrykket. Teatergruppen har både i norsk og internasjonal sammenheng vært med på å utvikle ambient teater, og står som et av de kompaniene som var med på å prege et nytt teater rundt årtusenskiftet.

Selv om alle produksjonene bar Baktruppens umiskjennelige signatur, hadde Baktruppen en allsidighet som førte til varierte uttrykk: aksjoner, foredrag, performance, danseforestillinger, teaterforestillinger og konserter stod bl.a. på repertoaret. Medlemmenes ulike bakgrunn og innfallsvinkel var en forutsetning for det allsidige repertoaret. Gruppen bestod av skuespillere, komponister, forfattere, billedkunstnere, scenografer og sceneteknikere.

Baktruppen var et av Nordens mest fremgangsrike kompanier. Etter deres internasjonale gjennombrudd, som regnes å være deres versjon av Heiner Müllers Germania Tod in Berlin i 1989, var de ettertraktede på spillesteder mange steder i Europa.

Gruppesammensetningen i Baktruppen var stabil, med et avgjørende brudd 1994/95, da Tone Avenstroup og Hans Petter Dahl forlot Baktruppen. Gurå Mathiesen forlot Baktruppen i 1999. Av medlemmene som fortsatt var aktive i kompaniet ved nedleggelsen var Øyvind Berg, Ingvild Holm, Jørgen Knudsen og Worm Winther med fra første produksjon. Trine Falch kom med i 1988, Erik Balke og Bo Krister Wallström i 1989, Per Henrik Svalastog i 1999.

I 1988 utviklet de sin versjon av Brand. Produksjonen fikk tittelen Alt.

I 1990 utviklet de sin versjon av Når vi døde våkner. Produksjonen fikk samme tittel som Ibsens skuespill.

I 1990 utførte de en aksjon under Ibsenfestivalen. Aksjonen fikk tittelen BAK-TRUPPEN says: Ibsen rules Ok.

Baktruppen laget i 1993/94 en rekke produksjoner basert på Ibsens Peer Gynt, med vekt på en omforming av Peer-figuren til vår tid. Peer, Du lügst. Ja og Super Per har vært vist i en lang rekke europeiske byer samt i Norge og ved Hong Kong Art Centre i 1999.

2003 - Danse- og teatersentrums scenekunstpris for produksjonen FunnySorryJesus (2003).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.