BRICS 2023

Det 15. BRICS-toppmøtet ble avholdt i Johannesburg (Sør-Afrika) i august 2023. I president Vladimir Putins fravær deltok utenriksminister Sergej Lavrov fra Russland (til høyre i bildet). Her sammen med Brasils president Luiz Inácio Lula da Silva, Kinas president Xi Jinping, Sør-Afrikas president Cyril Ramaphosa og statsminister i India Narendra Modi.

BRICS 2023
Av /NTB.

BRICS er et samarbeidsforum for Brasil, Russland, India, Kina og Sør-Afrika og (fra 1. januar 2024) Argentina, Egypt, Etiopia, Iran, Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater. Samarbeidsforumet har ikke et fast sekretariat. Formannskapet går på årlig rotasjon mellom de førstnevnte fem medlemslandene, som har 42 prosent av verdens befolkning og står for 27 prosent av verdens samlede bruttonasjonalprodukt (BNP) og 18 prosent av verdenshandelen (Data fra BRICS, 2023).

Faktaboks

Også kjent som

BRIC, BRIKS

Nærmere om samarbeidet mellom BRICS-landene

Samarbeidet omfatter tre pilarer: politiske og sikkerhetspolitiske spørsmål, finansielle og økonomiske spørsmål og kultur og folk-til-folk samarbeid.

I 2015 etablerte BRICS-landene New Development Bank, som har hovedkontor i Shanghai. Formålet med denne banken er å «mobilisere ressurser for infrastruktur og bærekraftige utviklingsprosjekter i fremvoksende økonomier og utviklingsland».

Utvidelse av medlemskapet i BRICS

En rekke utviklingsland ble invitert til toppmøtet i Johannesburg i 2023. Vel 40 av disse landene viste interesse for medlemskap i BRICS. I sluttdokumentet fra toppmøtet ble det gitt uttrykk for anerkjennelse for interessen fra utviklingsland om å bli medlemmer i BRICS. På basis av enighet om prinsippene og prosedyrene for utvidelse av medlemskapet, ble det på toppmøtet besluttet å invitere Argentina, Egypt, Etiopia, Iran, Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater som medlemmer fra 1. januar 2024. BRICS-landenes utenriksministre ble anmodet om å utarbeide en liste over andre mulige fremtidige medlemmer og avgi rapport til BRICS-landenes toppmøte i oktober 2024, som skal avholdes i Kazan (Russland).

Historisk bakgrunn

BRICS
Toppmøte i BRICS i Hangzhou, Kina i 2016. Fra venstre: Brasils president Michel Temer, Indias statsminister Narendra Modi, Kinas president Xi Jinping, Russlands president Vladimir Putin og Sør-Afrikas president Jacob Zuma.
Av /Shutterstock/NTB.

Begrepet BRIC (uten S) ble introdusert i 2001, før Sør-Afrika i 2011 ble inkludert i BRICS. Begrepet fikk mye oppmerksomhet, og det var forventet at samarbeidsforumet ville få stor innflytelse. Senere har den positive økonomiske utviklingen i flere av landene avtatt, og som samarbeidsforum har BRICS hatt begrenset relevans og effekt. Dette, og de store forskjellene mellom landene og deres interesser, gjør at det i dag er mindre interesse for BRICS både som begrep og som samarbeidsforum, selv om hvert enkelt BRICS-land fortsatt er viktig.

Begrepet BRIC ble introdusert i 2001 av den britiske økonomen Jim O'Neill i en artikkel publisert av investeringsbanken Goldman Sachs. Det ble fremlagt en hypotese om at disse statenes raskt voksende økonomier ville gjøre dem til økonomiske stormakter som utkonkurrerte resten av verden. Det ville gi dem stor innflytelse både hver for seg og samlet. Samtidig var landgruppen interessant med tanke på mangfold, både når det gjaldt ulikheter i politiske systemer og verdier, forskjellige økonomiske modeller, og deres spredte geografiske plasseringer.

Samarbeidsforumet BRIC (senere BRICS) avholdt sitt første offisielle toppmøte i Jekaterinburg (Russland) i juni 2009 etter et uformelt møte mellom statenes utenriksministre året før. Etableringen kan ses i lys av den globale finanskrisen i 2008, som endret balansen mellom den etablerte eliten av stater, representert gjennom forum som G7 og OECD, og de voksende økonomiene. Spesielt er BRICS-landene blitt sett på som en utfordrer til det internasjonale politiske og økonomiske hegemoniet til vestlige stater.

Samarbeidet i BRICS mellom Brasil, Russland, India, Kina og Sør-Afrika før utvidelsen av medlemskapet 1. januar 2024

Samlet er BRICS-landene avgjørende for en rekke viktige spørsmål på den internasjonale dagsorden, som økonomisk samarbeid, utvikling og fattigdomsreduksjon, klima, sikkerhetspolitiske spørsmål og mye annet. Det gjør det vanskelig å komme utenom disse landene i nesten enhver internasjonal forhandling.

BRICS-landene representerer andre tilnærminger til en rekke politiske spørsmål sammenlignet med dagens globale paradigme som er utviklet under vestlig dominans etter den kalde krigens slutt.

BRICS deler en felles kritikk av Vestens interessepolitikk og samler seg som en motpart til den vestlige økonomiske, politiske og sikkerhetspolitiske dominans i verdensbildet. Dette kan oppsummeres i fire punkter:

  • Krav om endringer i det internasjonale økonomiske samarbeidet. BRICS-statene søker mer medbestemmelse i utvikling av internasjonale regler og kontroll med institusjonene.
  • Skepsis til flere aspekter ved de globale institusjonene, ikke minst deres normative funksjoner. BRICS-stater er ofte motstandere av sanksjoner som et verktøy i internasjonal politikk.
  • Motstand mot andre lands og organisasjoners påtrykk i forhold til spørsmål om demokratisering og menneskerettigheter.
  • Motstand mot Vestens intervensjonistiske tilnærming til interne forhold i selvstendige stater, med sterk vekt på territoriell suverenitet.

BRICS-landene regnes av og til også som en bredere representant for utviklingslandenes interesser. Utviklingslandene er så ulike at de neppe kan sies å ha felles interesser som sammenfaller med posisjonene til BRICS, og de har svært ulikt samarbeid med de enkelte BRICS-land. BRICS er likevel interessant for utviklingslandene ved å utfordre det vestlige hegemoniet og vestens dominans i internasjonale organisasjoner.

BRICS er en svært mangfoldig gruppe. Landene baserer seg på ulike økonomiske modeller, og Kina skiller seg sterkt fra de andre når det gjelder økonomisk makt. Det er lite sammenfall mellom politiske systemer, verdier og prinsipper mellom landene, og heller ikke tydelig sammenfallende utenrikspolitiske mål og interesser. Dette mangfoldet har bidratt til skepsis knyttet til betegnelsen BRICS, men det legger også begrensninger på potensialene i BRICS som samarbeidsforum.

Samarbeidet i BRICS er ikke utviklet som resultat av diplomatiske forhandlinger med basis i delte verdier eller interesser. Det er ikke å regne som en forpliktende allianse. Det er all grunn til å tro at nasjonale prioriteringer og problemer veier tyngre enn BRICS-landenes solidaritet til hverandre.

BRICS-landene er ikke bare skeptiske overfor Vesten, men har ofte mye skepsis til hverandre i det internasjonale samarbeidet. For eksempel har Kina og India hatt en langvarig og alvorlig grensekonflikt, og Kinas handelspolitikk og valutamanipulasjon kan påføre andre BRICS-land store kostnader.

Landene preges heller ikke av gjensidig økonomisk avhengighet. De handler ikke spesielt mye med hverandre, har ulike roller i verdenshandelen, og langt større intern økonomisk ulikhet enn for eksempel G7.

BRICS-samarbeidet etter at seks utviklingsland ble medlemmer 1. januar 2024

Det forhold at seks utviklingsland ble tatt opp som medlemmer fra 1. januar 2024 og at en rekke andre utviklingsland er interesserte i å slutte seg til BRICS, vil skape ny dynamikk i BRICS-samarbeidet. For det første fører dette til at spesielt Kina og Russland vil legge mer vekt på BRICS enn tidligere. For det andre har de opprinnelige BRICS-landene og utviklingslandene felles interesse ved å utfordre det vestlige hegemoniet og vestens dominans i internasjonale organisasjoner. Brasil har tatt til orde for endringer i det internasjonale monetære samarbeidet, som ble nedfelt i Bretton Woods-avtalen av juli 1944. Således foreslo Brasils president Lula da Silva i 2023 at BRICS burde vurdere å etablere en egen valuta i konkurranse med amerikanske dollar (USD).

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Cooper, Andrew F. og Thakur, Ramesh (2018). The Brics in the Evolving Architecture of Global Governance, i Weiss, Thomas G. og Wilkinson, Rorden (red.) International Organization and Global Governance. London: Routledge, side 283–298.
  • Petrone, Francesco (2019). BRICS, soft power and climate change: new challenges in global governance? Ethics & Global Politics, 12(2), side 19–30.
  • Shen, Liyin; Shuai, Chenyang; Jiao, Liudan; Tan, Yongato og Song, Xiangnan (2017). Dynamic sustainability performance during urbanization process between BRICS countries, Habitat International, 60, side 19–33.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg