Bærumsbunader

Mannsbunad fra Bærum, med to av variantene i vestestoffet. Mellom dem ser vi Kvinnebunad fra Bærum.

Bærumsbunader
Av /Norsk bunadleksikon.

Mannsbunaden fra Bærum ble rekonstruert av bunadskomiteen i Bærum Husflidsforening, og de hadde både et samarbeid med Bunad- og folkedraktrådet og med Aagot Noss, daværende førstekonservator ved Norsk Folkemuseum. Bunaden er imidlertid ikke lagt fram for rådet for endelig uttalelse. Den ble presentert i 1989, og bygger på et kildemateriale hovedsakelig bestående av bevarte plagg. Alle plaggene er nøyaktige kopier av tilsvarende gamle plagg, og representerer et tidsbilde fra ca. 1840–1870.

Faktaboks

Bærum har med sin nære tilknytning til hovedstaden alltid tatt til seg moteimpulsene raskt. En må gå ut fra at alle moteperioder ble tatt opp i draktskikken, og at det aldri har vært noen særegen, lokal folkedraktskikk. I slike områder anbefaler Bunad- og folkedraktrådet at en forsøker å gjenskape et tidsbilde i draktskikken slik den var, slik at bunaden viser hvordan folk i området gikk kledd på et gitt tidspunkt.

Dette har Bærum Husflidsforening gjort, og bunaden bærer preg av nyrokokko mote, som kom i bruk midt på 1800-tallet. I denne perioden besto korrekt aftenantrekk for borgerskapet av snippkjole, lange bukser og en mønstret vest. Men til litt mindre fint ble det brukt en frakk som var like sid rundt hele. Denne ble gjerne kalt bonjour, sjøl om moteplagget bonjour egentlig var det samme som sjakett. Denne frakketypen ble et svært populært plagg, og i den folkelige moten ble den festplagget framfor noe. Rundt 1850 inkluderte antrekket fortsatt en kulørt vest, men denne ble mot slutten av 1800-tallet avløst av en svart vest.

Bærum Husflidsforening fører også en guttebunad med svart knebukse og rutet vest i samme stoff som til kvinnebunaden.

Draktdeler

Trøye

Mannsbunad fra Bærum

Snittet i ryggen på trøya bærer preg av nyrokokko mote.

Mannsbunad fra Bærum
Av /Bærum husflidsforening.

Frakken til bunaden kommer fra garden Tasserud i Lommedalen, og er nå på Norsk Folkemuseum. Til bunaden lages den i svart vadmel med fôr av brun bomullssateng. Trøya har nedbrettet krage og korte slag, og er dobbeltspent med seks knapper. I ryggen har den midtsøm, to buede sidesømmer samt bakovertrukne skuldersømmer. Frakken er rett avskåret i livet, og har påsydd skjøter som er like side rundt hele. Frakkeskjøtene er lett utskrådde. Bak har frakken splitt, og to dekorknapper markerer livlinja. Knappene kunne midt på 1800-tallet være i flere ulike materialer, og de knappene som lages i dag som ligner mest, er gjerne plastknapper.

Vest

Mannsbunad fra Bærum

Vesten lages i et gult, mønstervevd ullstoff, eller tofarget småmønstert stoff i ull/silke.

Mannsbunad fra Bærum
Av /Bærum husflidsforening.

Originalen til vesten er fra garden Øverland og befinner seg nå på Norsk Folkemuseum. Den er i et lyst gult ullstoff og har knapper trukket med vestestoffet. Til bunaden lages vesten i et mønstervevd gult ullstoff, med trukne knapper eller sølvknapper. Rygg og fôr er i lerret. Vesten er enkeltspent, har sjalskrage, to sidelommer og brystlomme. Den reguleres med spensel i ryggen. Som alternativ til den gule vesten lages den også i et småmønstret stoff i ull/silke med svart bunn og innvevd mønster i henholdsvis burgunder eller blått.

Bukse

Rundt 1850 hadde langbuksene tatt overfor knebuksene i bynære strøk, og svart klede var det gjeveste materialet til bukser. Til bunaden er det kopiert ei slik klaffebukse i svart klede. Originalen kommer fra garden Øvre Ringi på Tanum, og er i privat eie. Den har svarte beinknapper. Til bunaden brukes svarte treknapper eller sølvknapper. Klaffen er brei og kneppes til ei linning foran. I tillegg er det også knapper til bukseselene på linninga.

Seler

Det er kopiert et par broderte bukseseler fra garden Tasserud. De er brodert i korssting med blomster- og rankemotiver på lys bunn. Slike broderte seler kom på moten rundt 1850, ble populære og holdt seg lenge, slik at mange av de bevarte selene omkring i landet er fra rundt 1900.

Skjorte

Ettersom en ikke fant ei skjorte fra den aktuelle tidsperioden i Bærum, har en kopiert ei skjorte som nå befinner seg på Norsk Folkemuseum. Den er fra Akershus, men en kjenner ikke nærmere lokalisering. Skjorta skal være fra omkring 1840.

Skjorta lages i hvitt lin, med taggekant på halskrage og håndlinninger. Den lukkes med knapp og knapphull i halsen samt mansjettknapper i sølv til håndlinningene. I tillegg er det lagd ei nål formet som en dobbelt halsknapp med heng, til dekor i skjortehalsen.

Strømper og band

Tradisjonelt ble det brukt strikkede strømper som ble holdt oppe av strømpeband, sjøl om buksene var lange. Til dagens bunad brukes naturhvite eller svarte strømper.

Hodeplagg og halstørkle

Det er lansert en svart, breibremmet hatt som hodeplagg. Rundt skjortekragen knytes et silketørkle i ulike farger og mønstre.

Metall

Det er kopiert en sølvknapp fra garden Tasserud, og denne er lagd i to størrelser til bruk i bukse og vest. Mansjettknappene er utformet med utgangspunkt i samme knapp, og likedan nåla som skal illudere en dobbelt halsknapp. I tillegg bruker mange lommeur med sølvlenke og en sølvbeslått kniv.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg