Faktaboks

Axel Nygaard
Født
15. mai 1877, København, Danmark
Død
10. februar 1953, Fredriksberg, Danmark
Forside til Politikens Magasin, juni 1932
«Grundlovsmøde i den danske skov.» Axel Nygaard tegnet denne illustrasjonen som prydet forsiden av Politikens Magasin, juni 1932.

Axel Nygaard, dansk avistegner, illustratør og plakatkunstner, særlig kjent for sine små og poetiske værtegninger som ble publisert daglig i den danske morgenavisen Politiken i perioden 1914–1953.

Ble inspirert etter reiser i Europa

Nygaard utdannet seg opprinnelig til håndverksmaler, og reiste rundt i Europa i syv år som malersvenn. Dermed fikk han anledning til å besøke museer og oppdatere seg på samtidskunst, i storbyer som Paris, München og Firenze. Kunstinteressen han hadde hatt siden ungdommen, ble i disse årene forsterket. Særlig ble han begeistret for den tyske jugendstilen (art nouveau).

Da han kom hjem til Danmark i 1902 bestemte han seg for å bli karikaturtegner på fulltid. Allerede i 1901 hadde han fått antatt sin første karikaturtegning i bladet Klods Hans, og snart leverte han tegninger til en rekke aviser og vittighetsblader, som Blæksprutten og Middagsbladet. De første avistegningene hans bærer preg av å være skarpt satiriske og politiske, og han ble blant annet anklaget for å være anarkist.

Tegnet flere tiår for Politiken

Fra 1908 ble Nygaard fast avistegner Politiken, noe han kom til å være resten av sitt liv. Streken hans fikk her en mildere, og mer humoristisk tone. Han tegnet avisforsider med sterke farger, men ble kanskje aller mest kjent for sine daglige små værtegninger til rubrikken Dag til Dag. Disse stiliserte, livlige og poetiske tegningene ga et bilde til dagens værutsikter, og oppnådde etter hvert en slags kultstatus hos leserne.

Bokillustrasjon og plakatkunst

Han lagde bokomslag og illustrerte en rekke bøker, blant annet Axel Juels Rosa (1923) og Christian Ellings Det gamle København (1947). Videre designet han et betydelig antall plakater, blant annet for Røde Kors og Tivoli. Plakatkunsten hans kjennetegnes av samtidens rene linjer og et minimalistisk, samtidig kraftfullt uttrykk, med bare noen få, utvalgte farger.

På Pariserutstillingen i 1925 mottok han Diplome d'honneur for bokkunst og gullmedalje for plakatkunst.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg