Austin, tidligere britisk bilmerke, produsert fra 1906 av Herbert Austin (1866–1941), som tidligere hadde ledet bilavdelingen i Wolseley-fabrikken. Herbert Austin en ledende skikkelse i britisk industri; han ble adlet for sin innsats og fikk tittelen Lord Austin of Longbridge.

Austins fabrikk i Longbridge ved Birmingham var i 1930-årene blant de største i Europa og laget biler av alle typer. Særlig kjent var den lille Austin Seven (fra 1922). Under den annen verdenskrig laget fabrikken også rundt 3000 fly av typen Lancaster og Hurricane.

1952 ble Austin og Morris (Nuffieldkonsernet) slått sammen til The British Motor Corporation (senere British Motor Holdings). Rasjonalisering gjorde at mange modeller til dels mistet sitt særpreg, og ved slutten av 1950-årene var det stort sett bare merkenavnet som skilte Austin- og Morrisbilene. 1959 kom en ny liten biltype med forhjulsdrift, tverrstilt motor og gummifjæring, konstruert av Alec Issigonis (1906–88). Austin kalte den først Austin Seven, etter hvert brukte både Austin og Morris modellbetegnelsen Mini, som fra 1970 ble et eget merkenavn.

1966 ble Jaguar overtatt av British Motor Holdings, to år senere gikk konsernet sammen med Leyland Motor Corp. til British Leyland. En rekke omstruktureringer og eierskifter fulgte i 1970- og 1980-årene; fra 1986 inngikk Austin i Rover Group.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.