Aubrey Beardsley. Santa Rosa av Limas oppstandelse, 1896. Privat eie.

Fri. fri

Aubrey Beardsley var en britisk tegner. Han tilhørte kretsen rundt Oscar Wilde og var preget av 1890-årenes fin de siècle-stemning. I en rekke tegninger gav han uttrykk for retningens raffinerte og dekadente ideer.

Beardsley slo igjennom etter debut i tidsskriftet The Studio i 1893. Hans kunst viser i begynnelsen impulser fra alle 1890-årenes strømninger som japanismen, nykeltisismen, William Morris' bevegelse, prerafaelittene, gresk vasemaleri og delvis rokokko samt fransk symbolisme.

I løpet av ganske kort tid kvittet han seg med de ytre påvirkninger fra disse retningene. I stedet fant han frem til en ytterst personlig stil med en sikker og meget følsom bruk av linjen, der den tynne og fint slungne strek står virkningsfullt mot den klart avgrensede svarte flate. Spenningen mellom todimensjonal flate og linje har knapt hos noen annen funnet et slikt raffinert uttrykk.

Fordi Aubrey Beardsley var i levende kontakt med alle 1890-årenes strømninger, og formet dem om i et personlig og kunstnerisk formspråk, står han som Englands fremste tegner i 1890-årene. Ved siden av Oscar Wilde er han også den mest typiske eksponent for perioden. Hans første større arbeid var illustrasjonene til Morte d'Arthur i 1893–1894, senere kom tegningene til Wildes Salome og Volpone.

I 1896 var Beardsley med å stifte tidsskriftet The Savoy, men dette gikk inn allerede samme året. Siden tegnet han i det litterære tidsskriftet The Yellow Book. I begge disse publiserte han både poesi og prosa ved siden av de fleste av sine tegninger.

  • Zatlin, Linda Gertner. Aubrey Beardsley : A Catalogue Raisonné. Yale University Press. 2016.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.