Aubrey Beardsley. Santa Rosa av Limas oppstandelse, 1896. Privat eie.

Fri. fri

Aubrey Vincent Beardsley, britisk tegner, tilhørte kretsen rundt Oscar Wilde og var preget av 1890-årenes fin de siècle-stemning. I en rekke tegninger gav han uttrykk for retningens raffinerte og dekadente ideer.

Han slo igjennom etter debut i tidsskriftet The Studio 1893, og hans kunst viser i begynnelsen impulser fra alle 1890-årenes strømninger som japanismen, nykeltisismen, William Morris' bevegelse, prerafaelittene, gresk vasemaleri og delvis rokokko samt fransk symbolisme. Men i løpet av ganske kort tid kvitter han seg med de ytre påvirkninger fra disse retningene og finner frem til en ytterst personlig stil med en sikker og meget følsom bruk av linjen, der den tynne og fint slungne strek står virkningsfullt mot den klart avgrensede svarte flate. Spenningen mellom todimensjonal flate og linje har knapt hos noen annen funnet et slikt raffinert uttrykk.

Fordi han var i levende kontakt med alle 1890-årenes strømninger, og formet dem om i et personlig og artistisk formspråk, står han som Englands fremste tegner i 1890-årene, og ved siden av Oscar Wilde, som den mest typiske eksponent for perioden. Hans første større arbeid var illustrasjonene til Morte d'Arthur 1893–94, senere kom tegningene til Wildes Salome og Volpone. I 1896 var han med å stifte tidsskriftet The Savoy, men dette gikk inn allerede samme året. Siden tegnet han i The Yellow Book. I disse tidsskriftene publiserte han både poesi og prosa ved siden av de fleste av sine tegninger.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.