Faktaboks

Atle Jebsen
Født
10. november 1935, Bergen
Død
13. oktober 2009, Voss
Virke
Skipsreder
Familie

Foreldre: Skipsreder Kristian Stange Jebsen (1901–67) og Sigfrid («Sissi») Kjerland (1904–93).

Gift 1) 1961 med Lisa Lange (1933–), datter av Franz Lange og hustru Elisabeth, ekteskapet oppløst; 2) 1984 med Arnhild Høivik (1951–), datter av Ottar Høivik og hustru Kjellaug.

Sønnesønn av Kristian Gerhard Sundt Jebsen (1872–1950; se NBL1, bd. 6); sønnesønns sønn av Peter Jebsen (1824–92); brorsønns sønn av Gustav Adolf Jebsen (1884–1951); bror av Kristian Gerhard Jebsen (1927–2004).

Atle Jebsen
Atle Jebsen, fotografert i 1982.
Atle Jebsen
Av /NTB.

Atle Jebsen var en fremtredende norsk skipsreder og står som en av de ledende norske shippingmenn gjennom den turbulente perioden fra 1960-årene frem til århundreskiftet. Han søkte basis for sin skipsfartsvirksomhet ved nære relasjoner til industribedrifter og fremstod som ambisiøs, visjonær og med stor evne til å få i stand forretninger. Han ble en foregangsmann i arbeidet for internasjonalisering og engasjerte seg sterkt i den maritime næringspolitikken gjennom tillitsverv i Norges Rederiforbund.

Han ble befrakter i Kristian Jebsens rederi i 1962. Fra 1967 var han administrerende direktør i rederiet og leder for flere andre Jebsen-selskaper. Han var president i Norges Rederiforbund fra 1982 til 1983 og i Baltic and International Maritime Conference (BIMCO) fra 1985 til 1987.

Bakgrunn

Jebsen tilhørte en bergensslekt med sterke forretningsinteresser. Etter examen artium i 1954 og militærtjeneste studerte han økonomi ved Queen’s College ved Universitetet i Cambridge i Storbritannia, hvor han 1959 tok B.A.-graden og to år senere M.A.-graden. Han hadde praksis som befrakter i meglerfirmaer i Oslo, Hamburg og New York før han i begynnelsen av 1963 overtok ledelsen av nordsjøavdelingen i familiefirmaet Kristian Jebsens Rederi. Han fortsatte i rederiet sammen med sin far etter at den eldre broren Kristian Gerhard trakk seg ut i 1966. Året etter ble far og sønn utsatt for en togulykke under en reise fra New York til Montreal. Faren omkom, mens Atle Jebsen selv slapp uskadd fra ulykken. I en alder av 31 år overtok han ledelsen av familierederiet.

Jebsen-gruppen

Under Atle Jebsen ble virksomheten rendyrket mot kontraktsfart for industrien, bygd på langsiktige fraktkontrakter. Rederiet var allerede etablert med et britisk datterselskap, men overtakelsen av meglerfirmaet Erling Mortensen AS i Oslo i 1967 innledet en lang rekke oppkjøp og samarbeidsprosjekter som i løpet av 1970-årene skapte Jebsen-gruppen, med virksomheter i Tyskland, Australia, Canada, USA, Island, Jordan, Saudi-Arabia, Egypt og Filippinene. I 1973 tok industrikonsernet Dillingham Corp. på Hawaii kontakt med tanke på samarbeid. Dette resulterte i Bermuda-selskapet Pacific Norse Shipping Corp. I 1976 gikk rederiet også inn i offshore med borefartøyer. I denne fasen fikk Kristian Jebsens Rederi i 1978 hedersprisen «Årets bedrift» for 1977, og Atle Jebsen selv mottok 1980 Farmands bedriftslederpris.

Som reder og tillitsvalgt i Rederiforbundet kom Jebsen fra slutten av 1970-årene til å engasjere seg sterkt i arbeidet for nye og mer fleksible bemanningsordninger som kunne sikre konkurranseevnen for norske skip. Dette førte til en bitter strid med offisersorganisasjonene i årene 1982–1986.

Nedgangstid

Etter flere år med solide overskudd snudde utviklingen for rederiet i 1982. Markedet sviktet, samtidig som rederiet var inne i et stort nybyggingsprogram. Dessuten kom rederiet til å lide under valutautviklingen, der gjelden steg fortere enn rederiet kunne betale ned. I 1985 så Jebsen seg nødt til å innlede forhandlinger med kreditorene om betalingsutsettelse, og året etter ble det inngått et tre års gjeldsmoratorium for 40 skip til en verdi av 1,6 milliarder kroner. Et nytt holdingselskap ble etablert, som sammen med eksterne investorer kjøpte opp en rekke skip fra familierederiet. Dermed kunne virksomheten fortsette uforandret utad.

Salg

Etter markedsoppsvinget i perioden 1987–1990 stod Jebsen-gruppen med en flåte på rundt 100 skip. Men til tross for effektiv drift og en stor kontraktsportefølje lyktes det aldri å oppnå tilstrekkelig lønnsomhet. I årene 1996–1999 ble det meste av den tradisjonelle flåten solgt. Tilbake stod rederiets engasjement i mindre spesialskip med automatisk losseutstyr, samt kontraktsfart med innleide skip, fortsatt basert på industriens logistikkbehov.

Dramatisk ulykke

19. januar 2004 ble rederiet utsatt for en dramatisk ulykke. Bulkskipet Rocknes som var eid av et tysk rederi men operert av Jebsen Beltship Pool AS i Bergen var på vei fra Eikefet i Lindås til Emden i Tyskland med 23 243 tonn grus og stein. I tillegg til los hadde skipet en besetning på 29 der én var nordmann.

Rundt klokken 16:30 gikk Rocknes på grunn i Vatlestraumen og kantret i løpet av få minutter. Kapteinen var blant de 18 av mannskapet som mistet livet. Tre av de tolv overlevende ble først reddet ut da redningsmannskapet etter flere timer lyktes å skjære hull i skroget.

Ulykken forårsaket 45 kilometer med forurenset strandlinje. Da den statlige strandryddingsaksjonen ble avsluttet i juni 2004, var det tatt opp blant annet 85,5 tonn olje. Sjøforklaringen etter ulykken ble holdt i Bergen tingrett. Hordaland statsadvokatembeter konkluderte i juni 2005 med at det ikke var grunnlag for å reise noe straffesak.

Verv

Atle Jebsen var formann i Norges Rederforbunds småskipsgruppe 1972–1976, visepresident i forbundet i 1977–1981 og president i 1982–1983. Han var president i Baltic and International Maritime Council (BIMCO) i 1985–1986 og styremedlem i Norges Eksportråd i 1984–1990. Han var styreformann i Den Norske Krigsforsikring for Skib fra 1984 og styreformann i Marintek fra 1993.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Dag Bakka: Norsk biografisk leksikon 2
  • Å. Hoaas: «Hemmeligheten bak Jebsen-gruppens ’klaff’ i Egypt», i S. Aurmark m.fl. (red.): Med verden som virkefelt. 18 norske shippingportretter, 1977, s. 35–42
  • D. Bakka: Byen ved de syv hav. Maritime Bergen, Bergen 1998
  • d.s.: I Industriens tjeneste, Kristian Jebsens Rederi 1929–1979, upublisert manuskript

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg