Arthur Adamov, russisk-fransk dramatiker, en av hovedskikkelsene i det franske avantgardeteater i 1950-årene. Blant hans mest kjente stykker er La Parodie (1950), La grande et la petite Manœuvre (1950), Le Professeur Taranne (1953) og Ping-Pong (1954). Adamov bryter med det tradisjonelle teater og reduserer dialog og intrige til det minst mulige. Dialogen blir borte fordi personene ikke har tillit til ordene de bruker eller mulighet for å nå frem til hverandre via språket. Den ytre virkelighet mister sin interesse, fordi personene ikke befinner seg i noen trygg verden som kan fanges og fastholdes i uforanderlige begreper. Hans mennesker har inntrykk av å leve som forfulgte i et univers de ikke forstår.

Senere stod Adamov kommunismen nær, og stykker som Paolo Paoli (1957) og Le Printemps 71 (1960) viser innflytelse fra Brecht. Hans siste skuespill, Si l'été revenait (1969), foregår i Sverige og angriper myten om velferdsstaten. I selvbiografiske romaner har Adamov skildret sitt konfliktfylte og tragiske liv.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.