Arne Vinje Gunnerud, født  i Oslo, norsk billedhugger. Elev av Per Palle Storm på Statens Kunstakademi 1952–55. Gunnerud brøt tidlig med den klassiske tradisjonen, og med basis i arkaisk og primitiv kunst skapte han sin særpregede motivkrets og stil.

Her fant han et visuelt språk og en symbolikk som gav muligheter for å gå inn i fundamentale menneskelige spørsmål. Saftig kraftfullhet sprenger ut av hans ofte grovbehandlede arbeider – enten de er i tre, stein, bronse eller andre materialer. Hans tjærebredde treskulpturer vakte oppsikt i 1960-årene. Fra ca. 1970 – etter møtet med norsk forhistorisk kunst og mytologi – arbeidet han bevisst for å skape et moderne nordisk skulpturelt uttrykk.

Hans banebrytende innsats på dette feltet resulterte blant annet i Midgardsormen (1973), en 11 m lang treskulptur på cruiseskipet Royal Viking Sea, bronseskulpturene Vettløyse (1978) på Tveita i Oslo, Fenrisulven vil bryte seg løs (Tokyo, 1980), Soltre (1982) på Domkirkeplassen i Stavanger og trerelieffet Yggdrasil til Riksarkivet (1981). Blant andre monumentalarbeider må nevnes Byen, en 18 m høy betongskulptur plassert ved Universitetet i Bergen 1973, utsmykningen av Arendal gravkapell (1975–95), statuen av Christian 4 i Kristiansand (1981), Bacalhaujagt (Lisboa, 1996).

Gunnerud hadde en rekke separatutstillinger og ble innkjøpt av en rekke kunstmuseer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.