Arne Vinje Gunnerud, født  i Oslo, norsk billedhugger. Elev av Per Palle Storm på Statens Kunstakademi 1952–55. Gunnerud brøt tidlig med den klassiske tradisjonen, og med basis i arkaisk og primitiv kunst skapte han sin særpregede motivkrets og stil.

Her fant han et visuelt språk og en symbolikk som gav muligheter for å gå inn i fundamentale menneskelige spørsmål. Saftig kraftfullhet sprenger ut av hans ofte grovbehandlede arbeider – enten de er i tre, stein, bronse eller andre materialer. Hans tjærebredde treskulpturer vakte oppsikt i 1960-årene. Fra ca. 1970 – etter møtet med norsk forhistorisk kunst og mytologi – arbeidet han bevisst for å skape et moderne nordisk skulpturelt uttrykk.

Hans banebrytende innsats på dette feltet resulterte blant annet i Midgardsormen (1973), en 11 m lang treskulptur på cruiseskipet Royal Viking Sea, bronseskulpturene Vettløyse (1978) på Tveita i Oslo, Fenrisulven vil bryte seg løs (Tokyo, 1980), Soltre (1982) på Domkirkeplassen i Stavanger og trerelieffet Yggdrasil til Riksarkivet (1981). Blant andre monumentalarbeider må nevnes Byen, en 18 m høy betongskulptur plassert ved Universitetet i Bergen 1973, utsmykningen av Arendal gravkapell (1975–95), statuen av Christian 4 i Kristiansand (1981), Bacalhaujagt (Lisboa, 1996).

Gunnerud hadde en rekke separatutstillinger og ble innkjøpt av en rekke kunstmuseer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.