Arild Brinchmann var en norsk film- og sceneinstruktør. Han var sjef for Fjernsynsteatret i 1959–1967 og sjef for Nationaltheatret i 1967–1978.

I 1950-årene arbeidet han med film, og han regisserte de to spillefilmene Ut av mørket (1958) etter faren, Alex Brinchmanns manus med tema fra psykiatrien, og Høysommer (1958) etter en novelle av Cora Sandel.

Brinchmann bygde opp teateravdelingen i norsk fjernsyn. For Fjernsynsteatret regisserte han betydelige versjoner av blant annet Den fjerde nattevakt, Faderen, Et dukkehjem og Vildanden, samt dramatiseringer av Olav Duuns Medmenneske og Torborg Nedreaas' Av måneskinn gror det ingenting. På Nationaltheatret instruerte han blant annet Hvem er redd for Virginia Woolf?, Peter Weiss' Mordet på Marat, Fruen fra havet og Natten er dagens mor av Lars Norén, og han bearbeidet Bygmester Solness og Hedda Gabler. På Det Norske Teatret satte han opp Vildanden, Tadeusz Rozewicz' Kvitt ekteskap og Kong Lear.

Brinchmanns oppsetninger var preget av stram spenning, dypt innsyn i stoffet, inntrengende karakteristikk av mennesker og miljø og sikker utnyttelse av visuelle virkemidler.

Arild Brinchmann var sønn av Alex Brinchmann, bror av skuespiller Helen Brinchmann, og gift først med skuespiller Urda Arneberg, så med skuespiller Monna Tandberg.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.