Arild Brinchmann, født i Oslo, norsk film- og sceneinstruktør, sønn av Alex Brinchmann. I 1950-årene arbeidet han med film, og regisserte de to spillefilmene Ut av mørket (1958) etter farens manus med tema fra psykiatrien, og Høysommer (1958) etter en novelle av Cora Sandel. Bygde opp teateravdelingen i norsk fjernsyn og var sjef for Fjernsynsteatret 1959–67, sjef for Nationaltheatret 1967–78. Iscenesatte i fjernsyn betydelige forestillinger som Den fjerde nattevakt, Faderen og Vildanden og dramatiseringene av Olav Duuns Medmenneske og Torborg Nedreaas' Av måneskinn gror det ingenting. På Nationaltheatret instruerte han bl.a. Hvem er redd for Virginia Woolf?, Mordet på Marat, Fruen fra havet og Natten er dagens mor, og bearbeidet Bygmester Solness og Hedda Gabler. På Det Norske Teatret satte han opp Vildanden, Kvitt ekteskap og Kong Lear. Brinchmanns oppsetninger var preget av stram spenning, dypt innsyn i stoffet, inntrengende karakteristikk av mennesker og miljø og sikker utnyttelse av visuelle virkemidler.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.