Hun har i en årrekke tegnet abstrakte, geometriske komposisjoner i serien Sentralkomposisjoner. Disse tegningene er nitid utført med fargeblyant, blyant og penn på spesialtrykket rutepapir. Verkene minner om såkalte mandala-tegninger, eller slike tilfeldige – samtidig symmetriske – mønstre som oppstår når man rister på og ser gjennom tittehullet til et kaleidoskop. Rolfsens tegninger kommer i en rekke ulike versjoner, men felles for alle er at komposisjonene forholder seg til sentrumet i bildet. De ornamentale mønstrene er dermed systematisk utført, men samtidig er fargeleggingen og skraveringen basert på kunstnerens intuisjon. Det ferdige verket oppleves harmonisk, mykt og meditativt. Fargene er behagelige, avdempede. Betrakterens øyne trekkes mot midtpunktet i bildet, og denne tiltrekningen kan oppleves som noe litt magisk.
Rolfsen arbeider også innenfor maleri og tegning med andre motiver, blant annet delvis abstrakte pastellmalerier av blomster og planter samt komposisjoner med organiske former. For å finne fram til sitt uttrykk har hun latt seg inspirere av kunstnere som svenske Hilma Af Klint (1862–1944) og sveitsiske Emma Kunz (1892–1963).
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.