Anne Carson

Anne Carson er en kanadisk poet, oversetter, essayist, dramatiker og professor i klassiske språk. Hun fikk sitt store internasjonale gjennombrudd med verseromanen Autobiography of red (1998). Hun er en kritikerrost forfatter som er kjent for en sjangeroverskridende litteratur med preg av prosa, essayistikk og lyrikk.

For utgivelsen The Beauty of the Husband: A Fictional Essay in 29 Tangos (2001) ble hun tildelt den prestisjefylte T.S. Eliot-prisen. Hun har flere ganger blitt tippet som vinner av Nobelprisen i litteratur.

Biografi

Anne Carson ble født i Toronto, Canada, men på grunn av farens arbeid flyttet hun mye i barndommen. Interessen hennes for den greske antikken ble vekket på gymnaset, og hun begynte da å ta privattimer i gresk på fritiden. Hun avla sin kandidateksamen ved University of Toronto i 1974, tok mastergraden ved samme universitet i 1975 og disputerte for doktorgraden i klassisk litteratur i 1981 med avhandlingen Odi Et Amo Ergo Sum. Avhandlingen la grunnlaget for hennes første bokutgivelse, Eros the Bittersweet (1986).

I løpet av karrieren har Carson vært gjesteforeleser ved flere universiteter i Canada og USA, blant annet ved Princeton University, University of Michigan, McGill University, New York University og University of California, Berkeley.

Forfatterskap

Anne Carsons forfatterskap kjennetegnes av særpregete sjangeroverskridelser mellom lyrikk, essayistikk og prosa. Hun lar ofte antikkens myter spille seg ut i nåtid, eller iscenesetter dialoger mellom ulike tidsepoker, slik at litteraturen umerkelig beveger seg på tvers av et totusenårig tidsspenn.

Dette er spesielt tydelig i Eros the Bittersweet (1986), som også er en sjangeroverskridende bok. Verket er en slags oversettelse av Sapfos berømte dikt «Fragment 31», men det fungerer samtidig som en litteraturhistorisk tekst eller en kritisk tekstanalyse. Carson vender seg til Sapfo for å komme på sporet av begjærets forhold til diktningen, et forhold som grekerne tok på det største alvor. Carson mener at begjæret, i likhet med diktene, utgjøres av eller holdes i live av en avstand som må vedlikeholdes for at begjæret skal bestå. Det paradoksale her er at selve avstanden er nødvendig for å komme nær teksten. Flere kritikere har omtalt dette paradokset som en poststrukturalistisk tendens i forfatterskapet og som noe av det som driver Carsons forfatterskap.

Kanskje kan hennes omdiskuterte oversettelsesmetode forstås på lignende vis. Carsons særegne verseroman, Autobiography of Red (1998), innledes med et essay om den greske lyrikeren Stesikhoros. Stesikhoros skrev diktet Geryoneis, som boken springer ut av. Diktet handler om det trehodede monsteret Geryon, som i den greske mytologien ble drept av Herakles. Men i likhet med Carson skjuler Stesikhoros' fragment like mye som det forteller. Carson sammenligner fragmentene med et langt dikt man har revet i biter og begravet i en eske sammen med noen sangstrofer og forelesningsnotater. Man kan ikke gjøre annet enn å forsøke å klistre dem sammen og fylle inn de bitene man tror er gått tapt. Med dette i tankene innledes Autobiography of Red med en oversettelse av Stesikhoros' dikt, en oversettelse som raskt går over i en variasjon av myten der Geryon forvandles til en ung tenåringsgutt som interesserer seg for filosofi og forelsker seg i den noe eldre Herakles.

Autobiography of Red fikk stor internasjonal oppmerksomhet. Over ti år senere kom oppfølgeren, Red Doc> (2013), der vi igjen møter Geryon, men nå eldre og bare kalt «G». Sammensmeltningen av det antikke og det moderne er noe hun kommer tilbake til i den lange meditasjonen Economy of the Unlost (1999), der hun forestiller seg en samtale mellom Simonides fra Keos og poeten Paul Celan for å utforske hva som kan hende når man plasserer en tekst ved siden av en annen. Den samme metoden benytter hun også i diktet «The Glass Essay», der forfatterjeget er oppslukt av Emily Brontë, og på lignende vis i The Beauty of the Husband: A Fictional Essay in 29 Tangos (2001), et essay som påkaller John Keats.

Av Carsons oversettelser har kanskje Sofokles Antigone fått mest oppmerksomhet. Skuespillet, som går under navnet «Antigonick», har blant annet blitt fremført på Louisiana Literature Festival (2015). Også her ferdes vi frem og tilbake over 2500 år, når hun lar Georg W. F. Hegel og Samuel Beckett få ta del i en samtale mellom Antigone og søsteren Ismene. Om dette sa Carson en gang: «Jeg lot Beckett få være med i Antigonick fordi Sofokles hadde likt ham».

I Carsons litteratur viskes grensene ut. Konflikten mellom det moderne og det klassiske løses opp. Det samme skjer med grensene mellom det skjønnlitterære og det vitenskapelige, mellom fiksjon og virkelighet.

Utvalgte utgivelser

  • 1986 Odi et Amo Ergo Sum, doktoravhandling, University of Toronto
  • 1986 Eros the Bittersweet
  • 1992 Short Talks
  • 1995 Glass, Irony, and God
  • 1995 Plainwater
  • 1998 Autobiography of Red: A Novel in Verse
  • 1999 Economy of the Unlost: Reading Simonides of Ceos with Paul Celan
  • 2001 Men in the Off Hours
  • 2001 The Beauty of the Husband: A Fictional Essay in 29 Tangos
  • 2005 Decreation: Poetry, Essays, Opera
  • 2010 NOX
  • 2012 Antigonick
  • 2013 Red Doc>
  • 2014 The Albertine Workout
  • 2014 Nay Rather
  • 2016 Float

Oversettelser

  • 2001 Electra
  • 2002 If Not, Winter: Fragments of Sappho
  • 2006 Grief Lessons: Four Plays by Euripides
  • 2009 An Oresteia (oversettelse av Agamemnon, Elektra, Orestes)
  • 2014 Iphigenia among the Taurians
  • 2017 Bakkhai (oversettelse av The Bacchae av Euripides)

Utmerkelser

  • 1996 Lannan Literary Award for Poetry
  • 1997 Pushcart Prize
  • 1998 Guggenheim Fellowship
  • 2000 MacArthur Fellowship
  • 2001 Griffin Poetry Prize for Men in the Off Hours
  • 2001 T.S. Eliot Prize for The Beauty of the Husband
  • 2010 PEN Award for Poetry in Translation
  • 2012 Honorary degree fra The University of Toronto
  • 2014 Griffin Poetry Prize kanadisk vinner for Red Doc>
  • 2018 Inga Maren Otto Fellowship, The Watermill Center

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg