Ann Lislegaard er en norsk billedkunstner som hovedsakelig arbeider med 3D-animasjonsfilm, video, fotografi, lyd- og lysinstallasjon. Lislegaards arbeider trekker ofte veksel på science fiction-litteratur og populærkulturelle referanser, samtidig som den viser en stor interesse for perseptuelle prosesser.

Lislegaards arbeider finnes i samlinger ved MOCA Museum of Contemporary Art i Los Angeles, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris og Louisiana Museum for Moderne Kunst i Danmark.

Lislegaard er professor ved det Kongelige Danske Kunstakademiet i København.  

Arbeidet Crystal world fra 2006 er en tokanals, 3D-animasjon basert på J.G. Ballards roman The Crystal World fra 1966. Filmen har ikke et lydspor, men består derimot av bruddstykker av tekst skrevet av Ballards hovedperson, Sanders, og lyder bl.a.: "det som overrasker meg mest/er i hvilken grad/jeg har akseptert forvandlingen/overalt er krystalliseringsprosessen i gang/ trærne er dekket av hvit frost..." (utstillingskatalog, Ann Lislegaard -science fiction & other worlds, Astrup Fearnley museet, 2007: 9, norsk tekst). Den visuelle rammen for handlingen tar utgangspunkt i et forlatt og avsidesliggende hotell med en arkitektur som trekker veksel på den berømte brasilianske arkitekten og byplanleggeren Oscar Niemeyers Matarazzo Paviljongen (1957). Sakte men sikkert forskyves gjenstander, møbler og inventar i rommet, og perspektivet endres og transformeres. I likhet med J.G. Ballard undersøker Lislegaard muligheten for å etablere en parallell verden, en verden hvor ulike perseptuelle oppfatninger av tid og sted kan oppstå side om side - en krystallisert verden.

  • 2016: Spinning and Weaving Ada
  • 2016: Double Light Modules
  • 2006: Crystal World, tokanals 3D-animasjon uten lyd.
  • 2005: Slamming the Front Door (After A Doll’s House), lyd og lysinstallasjon
  • 2005: Bellona (after Samuel R. Delaney), 3D-animasjon med lyd.
  • 2004: Double Vision, tokanals 3D-animasjon, uten lyd
  • 2000: I-You-Later-There, lyd- og lysinstallasjon
  • 2016: Spinning and Weaving, Overgaden. Institue of Contemporary Art, København, Danmark
  • 2015: Shadow Ya Ya, Kyoto Art Center, Kyoto, Japan
  • 2015: Paraspace, Tel Aviv Museum, Tel Aviv, Israel
  • 2011: Time Machine, Murray Guy Gallery, New York
  • 2010: Tapping of the Fox Sisters, Marabouparken – Contemporary Art Center, Sundbyberg/Stockholm
  • 2009: What if, MOCAD – Museum of Contemporary Art Detroit, Detroit
  • 2007: Science Fiction and Other Worlds, Astrup Fearnely Museum, Oslo
  • 2005:: Veneziabiennalen, Danske paviljongen (sammen med Eva Koch, Gitte Villesen, Joachim Koester, Peter Land), Venezia, Italia
  • 2004: Sonic Construction, Aldrich Museum of Contemporary Art, Rigdefield, CT, USA
  • 2003: Ann Lislegaard, Galleria Raucci e Santamaria, Napoli, Italia
  • 2002: Ann Lislegaard, Esbjerg Kunstmuseum, Esbjerg, Danmark
  • 2016: 11th Gwangju Biennale, Gwangju, Sør-Korea
  • 2016: Amsterdam Drawing 2016, Contemporary Art on Paper, NDSM Plein, Amsterdam, Nederland
  • 2015: Voyage to the Virtuel, Scandinavia House, New York
  • 2014: You Imagine What You Desire, 19. Sydneybiennalen, Sydney
  • 2013: Flowers and World Views, Statens Museum for Kunst/National Gallery, København
  • 2013: The Beginning Is Always Today, Bob Smith Project, SKMU Sørlandets Kunstmuseum, Kristiansand
  • 24 Spaces - A Cacophony, Malmö Konsthall, Malmö
  • 2011: Imagine Being Here Now, 6. Momentumbiennalen, Moss
  • 2011: VideoSpace - Astrup Fearnley Collection, Astrup Fearnly Museum of Modern Art, Oslo
  • 2010: Power Games, Ludwig Museum - Museum of Contemporary Art, Budapest, Ungaren
  • 2008: JG Ballard. An Autopsy of the New Millennium, CCCB - Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, Barcelona, Spania
  • 2008: Reality Check, Statens Museum for Kunst/National Gallery, København
  • 2005: Ecstasy: In and About Altered States, MOCA – The Museum of Contemporary Art, Los Angeles
  • 2004: Son et Lumière, MIT List Visual Arts Center, Cambridge, MA, USA
  • 2002: Frequencies(Hz), Shirn Kunsthalle, Frankfurt, Tyskland
  • 2001: Audible Imagery, Museum of Contemporary Photography, Chicago, IL, USA
  • 1998: Nuite Blanche, curated by H. U. Obrist and L. Bosse, Musee d'Art Moderne de la Ville de Paris, Frankrike
  • 2016: 'Spiderwoman til tjeneste', Maria Bordorff, Kunstkritikk.no
  • 2014: 'Ann Lislegaard Presents Three Intriguing Pieces', Ken Johnson, 27.11.2014, New York Times
  • 2007: Ann Lislegaard - science fiction & other worlds, utstillingskatalog Astrup Fearnley museet, red. Gunnar B. Kvaran, Hanne Beate Ueland, Grete Årbu.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.