På 1900-tallet skrev Gide en rekke betydelige prosafortellinger: L'Immoraliste (1902, norsk oversettelse Immoralisten, 1985), La Porte étroite (1909, norsk oversettelse Den trange port, 1921), Les Caves du Vatican (1914), La Symphonie pastorale (1919, norsk oversettelse Hyrden, 1926, filmatisert av Jean Delannoy i 1946) og L'Ecole des femmes (1929, norsk oversettelse Kvinneskolen, 1946).
I romanen Les Faux-Monnayeurs (1926, norsk oversettelse Falskmynterne, 1963), om en roman som er i ferd med å skrives, reflekterer Gide over forfattertekniske problemer. Han stiller spørsmålstegn ved den enlinjede fortellingen som gir illusjon av sannsynlighet og vil, inspirert av blant annet Sigmund Freuds undersøkelser av det ubevisste, skrive en «ny» roman, en flerstemmig fortelling som kan ta opp flere aspekter ved virkeligheten samtidig. Denne boken, samt dagboken han førte på samme tid, Journal des Faux-Monnayeurs (1927), har hatt stor innflytelse på mange moderne romanforfattere.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.