Sapkowski betrakter fantasy som en nyere, oppdatert versjon av eventyrgenren, der man tar utgangspunkt i eventyrets ordnede verden, men spiller ut hendelsesforløpet slik at handlingen ender et sted som er nærmere virkeligheten. Eventyret blir en struktur som muliggjør en form for intertekstuell lek, ettersom leseren til en viss grad gjenkjenner det som blir fortalt og kan konsentrere seg om å finne kilden – hva er eventyret et forsøk på å forklare? Elementene forfatteren tar med seg er de han betrakter som mest interessante, urovekkende og sanne, og deretter stiller han spørsmålet: Hva kunne skjedd hvis man tok det sanne i et eventyr som utgangspunkt og rekonstruerte det under andre forutsetninger?
I Volver-serien leker Sapkowski seg med kjente sagn og eventyr, omskriver dem og sammenblander dem med allusjoner til historiske hendelser som er nærmere vår tid. For ham handler det om å sannsynliggjøre det usannsynlige – en gjenfortelling av mytene og legendene i et mer realistisk, moderne språk. Han parafraserer kjente eventyrstrukturer, blander sammen elementer fra ulike eventyr og bruker fragmenter om hverandre. Karakterene er ikke lenger todimensjonale, ingenting er entydig og det er større rom for tolkning. Resultatet blir mer realistiske, troverdige, mørkere historier der det gode ikke alltid vinner. Disse eventyrene har ikke en «løsning», verden kommer ikke tilbake til sin harmoni og stabilitet.
Sapkowski er en utmerket stilist som bruker atypiske konvensjoner for å fremstille hendelsene i bokserien. Narrativen er fragmentarisk, handlingen utvikler seg ikke lineært og hendelsene fortelles fra mange ulike perspektiver. Lesningen minner om et detektivarbeid der man legger brikke for brikke for gradvis å nærme seg sannheten, en evig leting etter den autentiske fortellingen.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.