Andrea Contucci dal Sansovino

Faktaboks

Andrea Contucci dal Sansovino
Uttale
sansovˈino
Født
1467, Monte San Savino
Død
1529, Monte San Savino
Andrea Sansovino. Kristi Dåp. Marmorgruppe over "Paradisporten", Baptisteriet i Firenze. Påbegynt 1502.
.
Lisens: CC BY SA 3.0

Andrea Sansovino var en italiensk billedhugger og arkitekt fra Monte San Savino i nærheten av Arezzo, Toscana. Sansovino ble allerede som 15-åring elev av Pollaiuolo i Firenze. Han arbeidet først i terrakotta, men gikk etter hvert over til marmor. De viktigste verkene til Sansovino viser tydelig overgangen fra ungrenessansen til høyrenessansen. Han arbeidet hovedsakelig i Firenze, Roma og Loreto. Sansovino hadde, ifølge Vasari, også to opphold i Portugal mellom 1491 og 1501. Det er ingen sikker dokumentasjon på at noen av hans arbeider fra denne perioden er bevart.

Andrea hadde stor innflytelse på billedhuggerkunsten gjennom hele 1500-tallet. Med sin elegante og grasiøse stil kan verkene hans ses som en motvekt til Michelangelos mer kraftfulle og energiske uttrykk.

Arkitekten og skulptøren Jacopo Tatti var elev av Andrea Sansovino. I stor beundring for sin læremester tok han samme etternavn og er kjent som Jacopo Sansovino.

Firenze

Andrea Sansovino. Capella Corbinelli. Marmoralter for familien Corbinelli, Santo Spirito, Firenze. Utført 1485-1490.
.
Lisens: CC BY SA 3.0

Andreas første store verk var et monumentalt marmoralter for familien Corbinelli i Santo Spirito, Firenze, utført mellom 1485 og 1490. Han var tydelig inspirert av antikken og utformet alteret som en romersk triumfbue, etter modell av Konstantinbuen i Roma. I den sentrale åpningen står et tabernakel i form av en aedicula. I sideåpningene er det en levende fremstilling av apostlene Matteus (venstre) og Jakob (høyre). Aller nederst, på antemensalet (forsiden av selve alterbordet), er et relieff med Pietà, der Kristus sitter i midten flankert av Jomfru Maria og apostelen Johannes. Alteret er for øvrig rikt dekorert med utsøkte detaljer, skulpturer og relieffer som viser bibelske scener. Corbinellialteret var et gjennombrudd for Andreas tidlige stil og førte til at Lorenzo Medici sendte ham til Portugal som offisiell kunstnerisk utsending i 1491.

Andrea Sansovino reiste tilbake til Firenze i 1501 der han laget to skulpturer, Madonna og Johannes Døperen, for katedralen i Genova.

Det viktigste verket fra denne perioden var en marmorgruppe med Kristi dåp, påbegynt i 1502, over ParadisportenBaptisteriet i Firenze. Scenen viser sterke følelser, kontrollert i en behersket og verdig stil. De realistisk utformete, men samtidig idealiserte kroppene til Kristus og Johannes Døperen står i klassisk kontrapost. Verket regnes som et gjennombrudd i høyrenessansens billedhuggerkunst. Engelen til venstre for Kristus er en tilføyelse fra 1792 laget av Innocenzo Spinazzi. De originalene skulpturene er nå erstattet av kopier og befinner seg i Museo dell’Opera del Duomo, Firenze.

Roma

Gravmælet til kardinal Ascanio Sforza, koret i Santa Maria del Popolo, Roma. Laget av Andrea Sansovino og ferdig i 1509.
.
Andrea Sansovino. Madonna med barnet og St. Anna. Marmorskulptur i Sant'Agostino, Roma. Utført 1510-1512.

Andrea Sansovino reiste til Roma i 1505 der han på oppdrag av pave Julius II utførte gravmælene til kardinalene Ascanio Sforza og Giralamo Basso della Rovere i Santa Maria del Popolo. De to nærmest identiske gravmælene, ferdige i 1509, står på hver sin side i kirkens kor, utformet av Bramante i samme periode. Andreas’ originale og nyskapende verk ble en viktig inspirasjon for senere gravmæler. Som i Corbinellialteret tok Andrea utgangspunkt i en romersk triumfbue. I den sentrale åpningen ses den avdøde kardinalen på en sarkofag. Han ligger i sideleie, sovende, med hånden støttet under hodet. På denne måten forvandlet kunstneren kardinalens døde kropp til en tilsynelatende fortsatt levende og aktiv tilstand. Inne i og på toppen av sideåpningene ses skulpturfremstillinger av dydene. Aller øverst på gravmælene troner Gud Fader flankert av to engler.

I 1510–1512 skulpturerte Andrea marmorgruppen Madonna med barnet og St. Anna i Sant’Agostino. Anna, Marias mor, ser ømt ned på Jesusbarnet. Med den ene hånden kiler bestemoren barnebarnet under foten og den andre holder hun rundt datterens skulder. Skulpturen viser Andreas utsøkte evne til å formidle menneskelige følelser gjennom ansiktsuttrykk, bevegelser og myk og harmonisk linjeføring. Den er et perfekt eksempel på foreningen av realisme og idealisme i renessansens skulptur. Ifølge Vasari kunne ikke dette verket roses høyt nok.

Loreto

Andrea Sansovino. Bebudelsen, marmorrelieff på Santa Casa i Loreto, ferdig 1524.
.
Lisens: CC BY SA 3.0

Sansovino oppholdt seg i Loreto fra 1513 til 1528 der han hadde en rekke oppdrag. Han ledet flere bygge- og kunstprosjekter, blant annet arbeidet med å lage et skulpturert marmorskall rundt Santa Casa (Jomfru Marias Hellige Hus). Andrea laget to relieffer på utsiden av Santa Casa. I Bebudelsen har Andrea komponert den rikt utformede scenen med en arkitektonisk bakgrunn. Maria sitter i elegant positur og mottar den knelende engelen Gabriel, som er fulgt av to engler i flagrende gevanter. Øverst til venstre ses Gud Fader, støttet av to små puttier. Han sender Den Hellige Ånd, i form av en due, på en marmorbølge i retning mot Maria. Planter, blomster og en katt i høyre hjørne bidrar til å skape en levende fortelling.

Flere andre skulptører har bidratt til utsmykningen rundt Santa Casa, men ingen har oppnådd samme høye kvalitet som verkene til Andrea Sansovino.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg