Antonov OKB

Antonov OKB. Flyet AN-225 Mrija regnes som verdens største fly. Det ble produsert i kun ett eksemplar. Bildet er hentet fra papirleksikonet Store norske leksikon, utgitt 2005-2007.

Av /KF-arkiv ※.

Antonov er et ukrainsk flykonstruksjonsbyrå opprettet i 1946. De har spesialisert seg på meget store transportfly.

Konstruksjonsbyrået ble opprettet under ledelse av Oleg Konstantinovitsj Antonov (1906–1984) i Novosibirsk i 1946 men flyttet raskt til Kyiv. Over 23 000 fly av Antonov-konstruksjon er bygd, vesentlig ved produksjonsanlegg i Kyiv, Kharkov og Uljanovsk, og på lisens i Polen og Kina. Antonov er eid av et statseid ukrainsk konsern opprettet i 2010. Flytypene har prefikset An for Antonov.

Flytyper

An-2

An-2 er et enmotors transportfly (biplan). An-2 fløy første gang i 1947 ble satt i produksjon fra 1948, og er produsert i et antall av over 18 500. An-2 har NATO-betegnelsen Colt.

An-8

An-8

SDASM Archives.

An-8 er et tomotors turbopropdrevet militært transportfly. Det var Antonovs første turbopropfly, og regnes som en direkte forløper til An-10 og An-12. An-8 fløy første gang 11. februar 1956, var levert til det sovjetiske flyvåpenet fra 1959, og var produsert i et antall på omkring 150 fly.

Det var ved utgangen av 2010-tallet fremdeles i bruk av Ukrainas forsvar. An-8 hadde NATO-betegnelsen Camp.

An-10

An-10 var et firemotors turbopropdrevet passasjerfly. An-10 fløy første gang i 1957, og ble tatt i bruk av flyselskapet Aeroflot fra 1959.

An-12

An-12 er et firemotors turbopropdrevet militært transportfly utviklet parallelt med passasjerflyet An-10. Det fløy første gang i 1957, og ble tatt i bruk i det sovjetiske flyvåpenet fra 1959. An-12 har NATO-betegnelsen Cub.

An-14

An-14

SDASM Archives.

An-14 var et tomotors åtteseters lett fly. Det fløy første gang 15. mars 1958, og 332 fly ble produsert fra 1965 til 1975. Det ble videreutviklet til en turbopropdrevet variant produsert i Polen som An-28. An-14 hadde NATO-betegnelsen Clod.

An-22

An-22 er et firemotors turbopropdrevet transportfly. Det er verdens største turbopropdrevne fly. An-22 fløy første gang i 1965 og ble tatt i bruk fra 1969. An-22 har NATO-betegnelsen Cock.

An-24

An-24
.
Lisens: CC BY NC 2.0

An-24 er et tomotors turbopropdrevet regionalt passasjerfly. Det fløy første gang 20. desember 1959, og omkring 1340 An-24 ble produsert frem til 1978. I tillegg er ytterligere et antall produsert i Kina som Y-7, hvorav de fleste som militære transportfly, og det videreutviklede passasjerflyet MA60. An-24 har kapasitet for opptil 50 passasjerer.

Militære varianter har stort sett vært for VIP- og passasjertransport, og militære An-24 var ved utgangen av 2010-tallet fremdeles i bruk i Russland, Belarus, Cuba, Kambodsja, Mali, Mongolia, Nord-Korea, Republikken Kongo, Syria og Ukraina, og Y-7 var fremdeles i bruk i Kina. An-24 har NATO-betegnelsen Coke.

An-26

An-26
.
Lisens: CC BY NC 2.0

An-26 er et tomotors turbopropdrevet transportfly. Det er en transportflyvariant av An-24, og 1398 An-26 var produsert fra 1969 til 1983. I tillegg har flyet vært produsert i Kina som Y-7H.

Militære An-26 var ved utgangen av 2010-tallet fremdeles i bruk i Russland, Angola, Belarus, Cuba, Den demokratiske republikken Kongo, Etiopia, Kapp Verde, Kasakhstan, Kirgisistan, Madagaskar, Mali, Mongolia, Mosambik, Namibia, Niger, Nicaragua, Serbia, Sudan, Syria, Tsjad, Ukraina, Ungarn og Vietnam, og Y-7H var fremdeles i bruk i Kina. An-26 har NATO-betegnelsen Curl.

An-28

An-28
SDASM Archives.

An-28 er et tomotors turbopropdrevet passasjerfly med kapasitet for opptil 17 passasjerer. Det var videreutviklet fra An-14, og fløy første gang i 1969. Utviklingen var preget av forsinkelser. I 1978 fikk PZL Mielec i Polen i oppdrag å produsere An-28, og det første serieproduserte flyet ble produsert i 1984. PZL Mielec har også produsert den videreutviklede varianten M-28.

Militære varianter av An-28 var ved utgangen av 2010-tallet fremdeles i bruk i den polske marinen, og M-28 var fremdeles i bruk i Polen, Jordan, Nepal og Vietnam. An-28 har NATO-betegnelsen Cash.

An-30

An-30 er et tomotors turbopropdrevet spesialutrustet fly for luftfotografering og kartlegging, basert på An-24. Det fløy første gang i 1974, og har blitt produsert i et antall 123 fly. Det var fremdeles i bruk ved utgangen av 2010-tallet i Bulgaria, Cuba, Kasakhstan, Russland, Ukraina og Sudan. An-30 har NATO-betegnelsen Clank.

An-32

An-32 brukt av det peruvianske flyvåpenet
Ministerio de Defensa del Perú.
Lisens: CC BY 2.0

An-32 er et tomotors turbopropdrevet transportfly, basert på transportflyet An-26. An-32 fløy første gang i 1976. An-32 har NATO-betegnelsen Cline.

An-70

An-70 er et firemotors propfandrevet transportfly. An-70 fløy første gang 20. januar 1994. To An-70 prototyper ble bygget, ett av dem var ved utgangen av 2010-tallet i bruk i Ukrainas flyvåpen.

An-72

An-72
SDASM Archives.

An-72 er et tomotors jetdrevet STOL taktisk militært transportfly. An-72 fløy første gang 31. august 1977, og ble satt i produksjon fra 1985. Flyet har kapasitet for en nyttelast på opptil 10 tonn.

An-72 var ved utgangen av 2010-tallet fremdeles i bruk i Russland, Angola, Ekvatorial-Guinea, Kasakhstan, Ukraina og Sudan. An-72 har NATO-betegnelsen Coaler.

An-74

An-74

.
Lisens: CC BY NC SA 2.0

An-74 er et tomotors jetdrevet STOL jetdrevet frakt- og passasjerfly, og er en variant av An-72. An-74 har NATO-betegnelsen Coaler.

An-124

An-124 er et tungt firemotors jetdrevet transportfly 1982, og fløy første gang i desember 1982. An-124 er en av de tyngste flyene i verden, og har kapasitet for en nyttelast opptil 150 tonn.

An-132

An-132 er et ukrainsk tomotors turbopropdrevet transportfly under utvikling. An-132 fløy første gang 31. mars 2017. Det er en modernisert variant av transportflyet An-32, og et samarbeidsprosjekt mellom Antonov og saudiarabiske myndigheter. Produksjon er planlagt å foregå både i Ukraina og Saudi-Arabia. Flyet skal kunne transportere opptil 75 fullt utrustede soldater eller en nyttelast på 9200 kilogram.

An-140

An-140-100

.
Lisens: CC BY SA 2.0

An-140 er et tomotors turbopropdrevet regionalt passasjerfly. An-140 fløy første gang 17. september 1997. Omkring 40 fly har blitt produsert i Russland, Ukraina og i Iran. I Iran er flytypen kjent som IrAn-140 Faraz. Den eneste kommersielle operatøren sluttet å bruke An-140 i 2015. I Russland hadde flyvåpenet og marinen ved slutten av 2010-tallet ni An-140 i bruk som stabsfly. Flyet har kapasitet for 52 passasjerer eller en nyttelast på 6000 kilogram.

An-148

An-148 er et tomotors jetdrevet passasjerfly. Det fløy første gang 17. desember 2004 og ble tatt i bruk fra 2009. Varianten An-148-100 har kapasitet for opptil 80 passasjerer.

An-178

An-178

.
Lisens: CC BY SA 2.0

An-178 er et tomotors jetdrevet transportfly. Det er en videreutvikling av An-148 og An-158, og fløy første gang 7. mai 2015. Den militære varianten skal kunne frakte enten 99 soldater, 80 fallskjermsoldater, eller en nyttelast på opptil 18 tonn. Saudi-Arabia har bestilt 30 fly for sitt flyvåpen, og Irak har bestilt to. En sivil variant med en nyttelast opptil 16 tonn skal også produseres.

An-225 Mrija

An-225 Mrija var et seksmotors jetdrevet transportfly som opprinnelig ble utviklet for å transportere den sovjetiske romfergen Buran. An-225 fløy første gang 1988, og var verdens tyngste fly. Flyet hadde kapasitet for en nyttelast på 250 tonn.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg