An-12

.
Lisens: CC BY NC 2.0

An-12 er et firemotors turbopropdrevet (se flymotor) militært transportfly, spesielt utviklet for transport av luftbårne tropper og fallskjermsoldater.

Faktaboks

Også kjent som

NATO-betegnelse: Cub

Historie

An-12 ble utviklet av Antonov i Ukraina, og ble produsert i Russland og Usbekistan. Det fløy første gang 16. desember 1957, og ble tatt i bruk i det sovjetiske flyvåpenet fra 1959. I alt ble 1253 An-12 produsert frem til 1972.

Det ble eksportert til blant annet Bulgaria, India, Polen og Tsjekkoslovakia, og ble i tillegg produsert på lisens i Kina under betegnelsen Y-8. Kommersielle varianter av An-12 ble brukt av blant annet flyselskapene Aeroflot og LOT. An-12 var fremdeles i bruk i det russiske flyvåpenet ved utgangen av 2010-tallet.

An-12 ble utviklet parallelt med passasjerflyet An-10, og har mye til felles med dette.

Spesifikasjoner

An-12 er utstyrt med fire turbopropmotorer, hver med en ytelse på 3169 kilowatt. Flyet har kapasitet for opptil 91 soldater, 60 fallskjermsoldater eller en nyttelast opptil 20 tonn.

Noen fly er utrustet med to 23-millimeter maskinkanoner i et tårn i halen.

  • Vingespenn: 38,03 meter
  • Lengde: 33,11 meter
  • Maksimal startvekt: 61 tonn
  • Toppfart: 775 kilometer i timen
  • Rekkevidde: 5800 kilometer; 2000 kilometer med full nyttelast

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg