Allan Johansson er en norsk komponist og pianist. Han skrev mange verker, men er mest kjent for verket Holmenkollmarsjen.

Johansson var født i arbeiderstrøket Grünerløkka av svenske foreldre. Faren var hentet til Nationaltheatret som dekorasjonsmaler og tok med seg familien på seks. De flyttet flere ganger i sentrum og Johansson gikk på skole på Ruseløkka. Han viste et tydelig talent som pianist, men ingen arbeidssomhet. Imidlertid lå han snart langt foran sine jevnaldrende, og pianospill var en del av det daglige liv da han gikk ut av folkehøgskolen. Han kunne sitte og fabulere ved pianoet, spille kjente verker etter gehør og komme opp med nye melodier som ingen hadde hørt før.

teateret sørget far for at han fikk små barneroller. Han var trollunge (Peer Gynt), smådjevel (Orfeus i Underverden) og klovn (Cornevilles Klokker). Etter å ha fått en mulighet til å opptre med musikk (torader) i en forestilling, skjønte han at han likte bedre å stå på scenen og musisere enn å være skuespiller. Han tok timer i komposisjon og harmonilære, men må sies å være for det meste selvlært.

I 1917 var han tilskuer på Holmenkollrennet, og ble mektig imponert over skihopperne, men mente det burde vært noe fengende musikk til arrangementet. Han noterte ned noen idéer, gikk hjem og skrev ut Holmenkollmarsjen på 3-4 timer. Ingen norske forleggere ønsket å publisere marsjen, siden komponisten bare var 17–18 år gammel og helt ukjent. En dansk forlegger ble redningen og Holmenkollmarsjen ble utgitt for piano på Skandinavisk Musikforlag i København. Marsjen kom ut med bilde av Kronprins Olav som selv var en dyktig skihopper og hoppet i bakken i 1922 og 1923.

Snart ble marsjen fremført både her og der, spilt på kaféer og i de tusen hjem. Allan hadde ellers inntekt fra pianospill på restauranter og kaféer, og på 20-tallet begynte han å skrive filmmusikk. Sammen med noen venner eide han også flere kinoer i en periode, hvor han var både maskinist og pianist. Han ønsket seg imidlertid et skikkelig yrke, og begynte i typograflære hos Grøndahl.

Holmenkollmarsjen og en annen komposisjon, Magica, ble snart utgitt på plate og ble spilt inn både i Tyskland og London. Samtidig fortsatte Allan med spill på utestedene og levde et hektisk liv. Dette var i ragtime-tiden og han fulgte opp med å skrive flere komposisjoner for piano, samtidig som han skrev musikken til filmen Cafe X. Allan var også den første til å spille egen komposisjon på radio i direkte sending, Holmenkollmarsjen, som ble sendt på 1920-tallet fra studioet i Telegrafbygningen i Oslo.

I 1960-årene ble han plaget av leddgikt og ga opp spillingen, etter 50 år som aktiv pianist. Gjennom sin lange karriere skrev han også en rekke større komposisjoner, men det er for marsjene han vil bli husket.

  • Holmenkollmarsjen
  • Alt for Norge
  • Inntogsmarsj
  • Divisjonsmarsj
  • Colosseum-marsj
  • Travermarsj
  • Flying Girls-marsj
  • Guttemarsj
  • Festmarsj
  • Magica
  • Wagneriana
  • Engvig, Olaf T. (1999). «Oslo-gutten som ble Norges marsj-konge.» St. Hallvard nr 1.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.