Alfa Romeo var et italiensk bilmerke med stolte bilsporttradisjoner da Det internasjonale bilsportsforbundet (FIA) initierte et verdensmesterskap i Fomel 1 i 1950. Stiftet allerede i 1911, og aktive i bilsport fra 1911, hadde de vunnet utallige seire i mange ulike klasser. Av de mest kjente førerne aktive i perioden med Grand Prix-deltakelse (1924-1939), kan nevnes Enzo Ferrari og Tazio Nuvoloari. Enzo Ferrari skulle senere starte eget team, først med Ala Romeo-biler, senere med det egne merket Ferrari. Med sin Alfetta 158 kunne Alfa Romeo dominere Grand Prix-racing i tiden etter andre verdenskrig. Også de to første årene med verdensmesterskap i Formel 1-klassen (som inkluderte mange av de største og mest kjente Grand Prix-løpene (som i Monaco og på Nürburgring) ble dominert av Alfa Romeo, men Nino Farina som mester i 1950 og Juan Manuel Fangio i 1951. Etter dette ble Alfettaen pensjonert, og Alfa Romeo trakk seg ut av Grand Prix-racing.

Alfa Romeo returnerte i Formel 1 meget sporadisk som motorleverandør på 1960-tallet. Senere under 3-liters-formelen (fra 1966- 1988). gjorde Alfa Romeo først et forsøk med en V8 basert på deres sportvogsmotor i 1970/71 (kun en 8. plass som beste resultat). Det mest suksessrike teamet med Alfa-motorer var utvilsomt Brabham-teamet, som benyttet 12-sylindrede Alfa Romeo-motorer i 4 sesonger. Men for et såpass ambisiøst team som Bernie Ecclestones Brabham var Niki Laudas seire i Sverige og Italia i 1978 for dårlig uttelling. Dessuten var Alfa Romes boxer-konstruksjon ikke ideell i forhold til utviklingen på aerodynamikk-fronten (ground-effect).

Etter samarbeidet med Brabham satset Alfa Romeo som både chassis- og motorkonstruktør fra 1979-1985, hvor det siste året endte poengløst.

Fakta:GP-sesonger: 9 GP-seire: 10 (+ 2 som motorleverandør)Pallplasseringer: 27Pole-position: 13Raskeste rundetid: 14VM-poeng: 210VM-tittel for førere: 1950, 1951

Alfa Romeo Timeline

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.