Alfa Romeo i Formel 1

Alfa Romeo var et italiensk bilmerke med stolte bilsporttradisjoner da Det internasjonale bilsportsforbundet (FIA) initierte et verdensmesterskap i Formel 1 i 1950. Stiftet allerede i 1911, og aktive i bilsport fra 1911, hadde de vunnet utallige seire i mange ulike klasser.

Av de mest kjente førerne aktive i perioden med Grand Prix-deltakelse (1924-1939), kan nevnes Enzo Ferrari og Tazio Nuvoloari. Enzo Ferrari skulle senere starte eget team, først med Ala Romeo-biler, senere med det egne merket Ferrari. Med sin Alfetta 158 kunne Alfa Romeo dominere Grand Prix-racing i tiden etter andre verdenskrig. Også de to første årene med verdensmesterskap i Formel 1-klassen (som inkluderte mange av de største og mest kjente Grand Prix-løpene (som i Monaco og på Nürburgring) ble dominert av Alfa Romeo, men Nino Farina som mester i 1950 og Juan Manuel Fangio i 1951. Etter dette ble Alfettaen pensjonert, og Alfa Romeo trakk seg ut av Grand Prix-racing.

Alfa Romeo returnerte i Formel 1 meget sporadisk som motorleverandør på 1960-tallet. Senere under 3-liters-formelen (1966–1988) gjorde Alfa Romeo først et forsøk med en V8 basert på deres sportvogsmotor i 1970–1971 (8. plass som beste resultat). Det mest suksessrike teamet med Alfa-motorer var Brabham-teamet, som benyttet 12-sylindrede Alfa Romeo-motorer i fire sesonger. For et ambisiøst team som Bernie Ecclestones Brabham var Niki Laudas seire i Sverige og Italia i 1978 for dårlig uttelling. Dessuten var Alfa Romes boxer-konstruksjon ikke ideell i forhold til utviklingen på aerodynamikk-fronten (ground-effect).

Etter samarbeidet med Brabham satset Alfa Romeo som både chassis- og motorkonstruktør i 1979-1985, hvor det siste året endte poengløst.

Fakta

  • GP-sesonger: 9
  • GP-seire: 10 (+ 2 som motorleverandør)
  • Pallplasseringer: 27
  • Pole-position: 13
  • Raskeste rundetid: 14
  • VM-poeng: 210
  • VM-tittel for førere: 1950, 1951

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg