Aleksandr Dovzjenko, sovjetisk (ukrainsk) filmregissør, som ved siden av Eisenstein og Pudovkin var sovjetfilmens ledende regissør. Han arbeidet en tid i utenrikstjenesten og var stasjonert i Warszawa og Berlin, var deretter tegner og bokillustratør. Han ble interessert i filmmediet, skrev et filmmanus som åpnet dørene og fikk snart regioppgaver. Den allegoriske Zvenigora (1928) ble hans første betydelige film; i vekslingen mellom drøm og virkelighet sees her påvirkning fra den kortlivede sovjet-avantgarden. Arsenal (1928) hentet tematikk fra kollektiviseringen av det ukrainske jordbruket, og ble beundret for sitt brede register av virkemidler. Dovzjenkos neste film, Jorden (1930), regnes som hans mesterverk. Her skildres konflikten mellom bøndene som vil kollektivisere og landeierne som vil holde på sitt gamle hegemoni i et unikt naturlyrisk filmspråk som gjør filmen til en av historiens vakreste. Dovzjenkos skjønnhetssans ble imidlertid brukt mot ham av sovjetkritikerne, og filmen ble sensurert. Likefullt gikk Dovzjenkos navn verden over, og filmen øvet stor påvirkning på filmskapere. Dovzjenko fikk en ny suksess med Aerograd (1935) som i tidens ånd skildrer sovjetrussiske pionerer i heltemodig kamp med sabotører under byggingen av en ny by i Sibir. Etter Sjors (1939), et epos om en av bolsjevikrevolusjonens ukrainske helter, laget han Slaget om Ukraina (1943) og Seier i Ukraina (1945), dokumentarfilmer som skildrer den sovjetiske triumf over nazismen under den annen verdenskrig.

Dovzjenko døde 1956 under arbeidet med Sangen om havet (1958). Hans kone Julia Solntseva (1901–89), som hadde vært hans viktigste medarbeider siden de giftet seg 1928, gjorde filmen ferdig. Hun regisserte deretter en serie minneverdige filmer etter hans etterlatte manuskripter, bl.a. Historien om de flammende årene (1961) og Den magiske Desna (1965), en storslagen filmfortelling i bredformat om en soldat som minnes sin oppvekst ved elven Desna.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.